maandag 9 januari 2012

Wilde zwanen, ze zijn er weer. Januari 2012

Iedere winter kijk ik ernaar uit....de wintergasten.
In november zag ik al de eerste grote zaagbekeenden en nu heb ik eindelijk ook de wilde zwanen weer gezien in de AWD. Op zondag 8 Januari heb ik met Henk en Herman een mooie wandeling gemaakt, met als doel....wintergasten en wilde zwanen in  het bijzonder.
Een wilde zwaan in  het warme januari licht. We hadden een mooie dag, waarop de zon zich regelmatig liet zien.
De dag begon al heel mooi, met een mooie zonsopkomst. Nou ja, echt spectaculair was ie niet, maar met zo'n boom op de voorgrond kun je er toch nog wat van maken.

We liepen een route waar bijna niemand komt. Omdat de zon nu laat op komt, heb je al meteen bij de ingang veel mensen, wij kiezen toch altijd voor de rusigere stukken. En dan is het handig als je met Henk en Herman loopt, die kennen de AWD op hun duimpje.
We kwamen geen mensen tegen, maar ook weinig wild, een paar damhertjes, die hier een stuk schuwer zijn dan de hertjes die zich bij de ingang ophouden.
Het infiltratiegebied, de plek om wintergasten tegen te komen, zoals krooneenden, grote zaagbekken, wilde zwanen of brilduikers. We hebben ze allemaal gezien deze dag...maar op een andere plek als deze. Maar wat is het landschap mooi, dat goudgele riet weerspiegelend in het water.
Twee krooneendmannetjes met tussen hen in een vrouwtje. Dit zijn hele mooie eendjes, met hun grote ronde kop.
 
En daar was de eerste wilde zwaan, die meteen nog een showtje poetsen en fladderen weggaf. Jammer dat ik pal tegen de zon in moest fotograferen.
Wat meer noordelijk in het infiltratie gebied troffen we deze wilde zwaan, heel dichtbij en mooi in het zonnetje.
Aan de andere kant van het water....een hele familie.
Grote zaagbekeenden, de mannetjes hebben een zwarte kop, de vrouwtjes een bruine kop met punkhaar ;-), de aalscholver kwam even snel langs zwemmen, hij wou ook graag op de foto. De aalscholver is geen wintergast, deze watervogel is het hele jaar aanwezig. In het voorjaar zitten ze massaal op hun nesten en maken ze een enorm kabaal.
Een krakeendmannetje. Krakeenden zijn in de wintermaanden ook veel te zien in de waterleidingduinen.
Het Vinkenveld in de namiddag zon. We waren al bijna 7 uur op pad. Maar elke keer weer vergeet ik de tijd en ga ik gewoon helemaal op in alles wat ik zie op zo'n dag.
Dit hert stond aan de bosrand, vlak bij het pad. We liepen hem bijna voorbij. Hij stond ons heel stil aan te kijken.
En zo eindigde de mooie wandeling, het was heerlijk weer, ondanks het straffe briesje, we hebben wilde zwanen gezien en het was gewoon weer een leuke gezellige dag.
Ik had mijn vitamientjes AWD hard nodig, en heb ze die dag dubbel en dwars gekregen.
Deze blog plaatste ik per abuis, de bedoeling was om een stormachtige blog van het Katwijkse strand te plaatsen, die komt dus de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita