zondag 30 oktober 2011

Damhertenbronst 2011

Eind oktober, de damhertenbronst loopt ten einde. Nog even en de rust is weer terug in het "hertenbos". 
De afgelopen weken heb ik een aantal foto's gemaakt van de damherten bronst. Op verschillende dagen dus onder verschillende (licht)omstandigheden.
Hieronder een compilatie:
Dit damhertmannetje trof is smorgens vroeg uitgeput aan, vlak langs het wandelpad. Dit was op 14 oktober dus de bronst begon net op gang te komen.
Ik hoorde geweigekletter, en op een open veldje waren deze twee jonge mannen met elkaar in gevecht.
De geweitjes gingen weer tegen elkaar waarbij de koppen in het hoge gras verdwenen.
Even later stoof een van  de twee weg..

En de ander volgde met enige trots. (de winnaar?)
Stoere hertenman aan de rand van het bos.
 
 
Burlllll
"Mijn kuil"
Nog meer beburl, op zaterdag 22 oktober klonk in heel het AWD geburl, niet alleen in het bos, ook op de open vlaktes..overal....
Eind oktober, de herten zijn vermoeid. Er wordt nog geburld en gevochten, maar vaak treffen we ze zo aan, rustend...
De hindes en jonge hertjes komen nu ook het bos in. Dit kleintje liep dwars tussen de stoere burlende mannen heen en maakte miaauwende geluidjes.
Een gevecht tussen twee jonge mannetjes. Ik heb op deze dag ook de grote hertenmannen zien vechten, van een grotere afstand, maar dat gaat zo hard  en snel,daar kon ik (bij de beperkte lichtomstandigheden van deze  dag) geen goede foto van maken...
 


 hertje met gouden gewei
 
 
Nog twee foto's van half oktober die ik gewoon erg lief vond..
Jonge damhertman in het zonnetje


En deze foto die ik op zich niet eens zo goed vind, omdat er nog een hert achter de twee knuffelende hertjes staat. Eigenlijk zo'n net- niet foto. Wanneer de achtergrond vrij was (of alleen struiken) was het als foto meer geslaagd, maar als lief natuurmoment is het natuurlijk wel een plaatje, zo schattig.
 
Met het einde van de damhertenbronst, komt er weer een nieuwe periode aan in het AWD...de tijd van de wintergasten. De eerste zaagbekeenden zijn al gearriveerd en nog even en de wilde zwanen strijken neer. Kortom, weer genoeg redenen om de AWD in te trekken. En de herten....die gaan even lekker bij komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita