maandag 23 april 2012

Vogelplas Starrevaart voorjaar 2012

ogelplas Starrevaart, een mooi natuurgebiedje bij Leidschendam, waar ieder seizoen wel wat te  beleven valt. Eerst waren er de wulpen en de smienten. Daarna arriveerden de grutto's, gevolgd door de scholeksters, en in April komen de kokmeeuwen en visdiefjes op bezoek.
Het visdiefje stond ook al op mijn wensenlijstje. En toen ik bij Waarneming.nl had gezien dat ze bij  de vogelplas Starrevaart zitten, hoefde ik niet lang te twijfelen om de fiets te pakken richting vogelplas.
En met een beetje geluk gaat zo'n visdiefje op het dichtsbijzijnde paaltje, pal voor de observatie hut zitten: "Hallo, hier ben ik"

Vleugeltjes strekken.
Drukte op het eilandje in de vogelplas. De kokmeeuwen hadden het regelmatig met elkaar aan de stok. Ze hebben nu allemaal hun zomerkleed, de donkerbruine kop.
een mooi stukje natuur, pal naast de A4.
Deze foto maakte ik begin april, toen de visdiefjes er nog niet waren. Vanaf maart waren de paaltjes vaak ingenomen door een grutto....
Of een kievit
en zwommen er honderden smienten in deze plas.
Ook de slobeenden laten zich regelmatig zien. (foto is van eind maart)
Het zelfde eilandje waar in April vele kokmeeuwen zitten: grutto's, een tureluur, scholeksters en hier en daar een kievit.
Dit eendje met de blauwe snavel (mannetje) is de rosse stekelstaart.
De foto is niet best, het weer was die dag dat ik met Loes de vogelplas
bezocht ook niet best, donkergrijs en miezerig......maar dit is toch
een waarneming die ik in mijn Starrevaartblog thuis vind horen.
 
 
En dat geldt ook voor deze eend: De pijlstaart.
 
In de zomermaanden komen er ook Lepelaars naar de Starrevaart plas, maar die zitten vaak ver weg. Ook andere steltlopers zijn de hele zomer aanwezig.
Dus er zullen zeker nog  meer foto's vanuit dit gebied komen, want zoals ik eerder zei, er is altijd wel wat te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita