woensdag 30 mei 2012

Het Groen Hart mei 2012

Wat was het Pinksterweekend mooi. Op eerste Pinksterdag pakte ik de fiets om via vogelplas Starrevaart een tochtje door de polder rond Stomwijk en Zoeterwoude te maken.
Bij de vogelpas trof ik veel rietgorzen aan die soms mooi omhoog kwamen en boven in een stengel gingen zitten zingen.
De kleine karrekiet blijft vaak laag in het riet zitten zingen. Deze wilde wel even bovenin gaan zitten. De zang van de kleine karrekiet lijkt op die van de rietzanger, ik kan het niet onderscheiden, maar aan dit koppie te zien, moet dit een karrekiet zijn.

Op de vogelplas zelf was niet zoveel te zien, vooral veel kokmeeuwen. Ik wilde eigenlijk ook niet in een hut zitten als het buiten zulk stralend weer was, dus ik fietste richting Stompwijk.
Het was behoorlijk druk in de polder, ja een mooie zondag, dan gaan er meer mensen met de fiets op pad. Fotograferen en fietsen vind ik trouwens lastig, steeds afstappen en ook nog op het verkeer letten, dan wandel ik toch liever. Maar ja, soms wil je gewoon afstappen......
 4 koetjes
Een stukje verderop kwam ik langs weilandjes waar overal gemaaid was door de boeren, ik snap daar echt niets van....overal zaten grutto's, allemaal roepend. En....geen jonge grutto te bekennen, kunnen ze niet wat langer wachten met maaien, zodat de grutto's rustig kunnen broeden en de kleintjes ook een kans krijgen.
 
grutto grutto grutto....hoewel, het geluid van deze grutto was anders, zou ze haar kinderen kwijt zijn, daar in het pas gemaaide gras. Trouwens het veldje achter deze grutto was nog niet gemaaid.....gelukkig.
Op deze plek had ik de voorgaande jaren ook al grutto's gezien en ik wilde er al eerder heen, maar steeds gooide het weer roet in het eten. Nu weet ik het zeker, deze locatie noteer ik voor volgend jaar, dan ga ik eerder, voordat de boeren gaan maaien en de grutto's wanhopig hun jongen roepen.
Wat dichter bij huis trof ik dit visdiefje, biddend en duikend.
En de tureluur had een wel heel bijzondere uitkijkpost gevonden....de bovenleiding van de spoorlijn Leiden- Utrecht. Deze spoorlijn loopt ook dwars door de polder van het groene hart. Vanuit de trein zie je dan ook regelmatig hazen, buizerds, zilverreigers of ooievaars in de weilanden.
Schaap. Heel veel Schaap.
In Polderpark Cronesteijn hebben ze een manier gevonden om snel het gras en de bloemen te kortwieken: schapen inzetten. Ze begrazen steeds een ander stukje van het gebied. Dat wordt dan netjes afgezet met van dat prachtige oranje hekwerk.
Kiekeboe!
Een heerlijk fietstochtje door de polder, voor mij minder geschikt om veel foto's te maken, dus het bleven een paar fotostops : Starrevaart, een fietspaadje bij Stompwijk, langs het spoor en in Cronesteijn en verder genoot ik al fietsende gewoon van de heerlijke polderlandschappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita