zondag 24 juni 2012

Wat is de natuur toch mooi

Op het moment dat ik dit bericht typ lijkt het buiten meer herfst dan zomer, bijna de hele dag regen, een windkracht 6.....dan heb ik toch liever zo'n dag als afgelopen dinsdag. Ik had nog lekker een dagje vrij en ben de AWD ingegaan. Wat was het weer genieten.....zoveel te zien en te beleven. 


Het is altijd een feest om door de Amsterdamse Waterleidingduinen te wandelen. Het gebied zit vol verrassingen en elk seizoen is anders. Nu staat er veel in bloei en de bijen en vlinders zijn er volop te zien. De herten zijn op zijn mooist en als het weer ook meewerkt, is het gewoon garantie voor een topdag.
Damhertmannetje met bastgewei. Ik zag deze dag meerdere mannetjes herten, en bij een aantal zat het bastgewei vol vliegen, niet echt een fijn gezicht, dan zie ik ze liever zoals deze. Mooi he, dat fluwelen geweitje.

In deze tijd van het jaar zie je veel bruine zandoogjes. Ook in het AWD kon je ze niet missen. Deze fladderaar rustte even uit op een stengel en gaf mij de kans om heel dichtbij te komen.

Een boompieper op het topje van de boom. Het beestje zat veel te zingen en was niet de enige. Ik zag op het Vinkenveld veel boompiepers en grasmussen. En als je dan even net onder een heuveltopje gaat zitten, kun je zoveel soorten vogels horen: mezen, vinken, piepers en ja...ik hoorde ook de schaterlach van de groene specht.

grasmus

Een atalanta vlinder tussen het slangekruid. Hier wemelde het van de hommels. Maar ook vlogen er wat libellen, juffers en dikkopvlinders rond.


groot dikkopje (mannetje) , met dank aan Kees Boele voor de juiste naam.
 
Ossetong: mooie paarse bloemetjes ( dank Kees Boele voor de juiste naam), met het bijtje erbij.

Ik moest een beetje tegen het licht in fotograferen, deze fitis of fluiter had iets van een libel in zijn snavel.


De oude moervos blijft toch wel mijn favoriete vosje. Ze loopt al aardig wat jaartjes rond.

Kleine parelmoervlinder, een soort die veel in het duin te zien is in de zomer, dus die zal vast nog wel een keertje voorbij komen in een blog. Deze dag kreeg ik geen mooiere foto dan deze, van de vlinder op de grond.

Er vlogen weer heel veel libellen rond. Naast de viervlek zag ik nu ook veel oever libellen. Ze wilden niet stilzitten....behalve dit stelletje oeverlibellen dan...maar die waren duidelijk met heel andere dingen bezig.
 
Wat was het een mooie dag. Perfect weer, veel moois gezien, zowel flora als fauna.
Het verveelt gewoon nooit en ik kijk alweer uit naar mijn volgende bezoekje.

18 opmerkingen:

  1. Hij komt hier wel heel mooi uit, Ghita. Prachtige foto. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liebe Ghita, ja die Natur hat es in sich. Ein wunderschönes Foto. Auch ich war letzten Freutaf auf Fuchsjagt hier in meiner Nähe habe ich einen Fuchsbau mit jungen (jugendlichen)Füchsen entdeckt. Fantastisch, diese aus nächster Nähe beobachten zu dürfen...

    Herzlichst aus der Schweiz

    Hans-Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd mooi om een wandeling te maken in het AWD. En dan met deze foto's thuis komen, dat maakt je toch blij. Vooral de vlinders geven je een fijn gevoel, heel goed dat je dit bloggie vandaag maakt, even een beetje vrolijkheid na al de regen.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om het linkje onder in te zien staan, een uitdaging voor vele van ons denk ik om een keer naar andere onderwerpen te kijken en daar iets moois van zien te maken..succes..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima dit lage standpunt......mooie foto Gita

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja een waardeloze dag..echt zo'n daggie
    van op de bank, heerlijk een deken over, TV kijken
    of lekker een boek lezen..we hebben de zon hier ook
    nog gezien, maar echt niet lang en wind heel veel wind..
    Dan maar terug naar dinsdag, toen kon je dus nog lekker wandelen..
    mooi opnames heb je gemaakt, vooral je vossen foto's vind ik mooi...
    prachtig, ik blijf jaloers op jullie AWD. Mooi wat je daar allemaal tegenkomt...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooie portret van een vos. Prachtig!!!
    Groetjes,Essi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Zeer mooie opnames heb je weer weten te maken. Schitterend hoe mooi je die eerste foto van dat damhert hebt gemaakt. Maar ook de foto's van die vos (zoals hierboven)en dat zandoogje vind ik heel erg mooi. Echt genieten hoor, knap gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi laag standpunt dit Ghita en warme tinten van licht in je foto maken het een heel erg mooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,

    hele mooie serie weer vand e AWD. Wat mij opvalt is dat jij altijd van die mooi damhertjes hebt met die geweitjes. Wij zijn er ook weer geweest afgelopen week, maar ik zag alleen maar 1 klein hertje. Wel zandhagedissen gezien de mannetjes en de vrouwtjes.

    Ook jou blog is echt weer genieten. Prachtige vogels, bloemen en vlinders. Heel mooie tekening van de parelmoervlinder en het zandoogje. Altijd genieten in de AWD en dus ook hier.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het vosje blijft toch mooi om te zien!
    Wat heb je ook weer een erg mooi laag standpunt.
    En die regen ja we zijn het meer dan zat!
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita
    Prachtig de Vos mooi laag standpunt genomen
    Ik kan dikwijls niet op je site komen ook nu niet
    dus ik reageer hier
    Probeer het vanavond nog een keer
    Groetjes en een fijne dag
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat de link niet werkt, mijn site lag er gistermorgen wel uit trouwens, maar dat is maar heel af en toe. Ik zag net dat je er later wel op kon, dus kon je de rest van de foto's ook zien...
      groetjes Ghita

      Verwijderen
  13. Hallo Ghita,
    ein perfektes Foto von einem sehr schönen Tier...
    habe mich bei Dir angemeldet und schau mal wieder vorbei..
    Grüsse aus Deutschland
    Frank

    wenn du lust hast http://waldlaeufer68.blogspot.de/search/label/Fuchs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto van de vos, je andere foto's op je andere site zijn ook prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wonderful picture! Red foxes are beautiful animals.

    /Erik

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita