dinsdag 28 augustus 2012

zomerblog juli / augustus 2012

De tweede helft van juli liet de zon zich wat vaker zien. 
Op 15 juli liep ik een rondje Cronesteijn (een polderpark aan de rand van Leiden) en zag overal soldaatjes.
En die hadden de zomer in hun bol

Klein koolwitje. Ondanks de harde wind lukte het me toch om wat vlinders op de foto te krijgen. De vlinderdip van juni was duidelijk voorbij. Ik zag wel honderd vlinders in het "moerasgebiedje"in het park. Vooral deze koolwitjes en de bruine zandoogjes.
Bruin zandoogje op distel. Het viel mij op dat de vlinders voorkeur hebben voor paarse bloemen. De gele bloemen bleven onaangeroerd, ook het jacobskruiskruid waarop in de AWD juist heel veel vlinders zaten.
Een bruin zandoogje met open vleugels, deze foto maakte ik begin augustus in Cronesteijn.
 
Het koolwitje was vooral geinteresseerd in de nectar, slurp.
Terwijl ik zo met de vlinders in de weer was, zag ik een schaduw over komen, geen wolk, geen vliegtuig.....
Een buizerd kwam redelijk laag over, maar tegen de tijd dat ik mijn camera had ingesteld was de vogel op de termiek al een heel stuk hoger gevlogen.
Moeder eend lag lekker in het gras (Cronesteijn)
Harig wilgenroosje (Cronesteijn)
Ook de dagpauwoog liet zich weer regelmatig zien. Deze foto is in augustus gemaakt in de Leiderdorpse Heemtuin.
De steenrode heidelibel. Toen het in Augustus toch echt zomer werd, kwamen ook de libellen tevoorschijn.
En als uitsmijter van deze zomerse serie...het Icarusblauwtje. Deze zat op de grond aan de steentjes te likken en liet zich zodoende prima fotograferen. Het is maar een piepklein vlindertje, maar wat een mooie vleugeltekening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita