zaterdag 8 december 2012

De specht, pindakaas en een regenbui

Op 30 november heb ik samen met Loes een dagje vogels gefotografeerd vanuit het hutje van Menno Schaefer. De hoofdrol was duidelijk voor de grote bonte specht die van de pindakaas kwam snoepen die wij op een paar takken hadden gesmeerd waar we graag de vogeltjes wilden hebben.

Het duurde niet lang voordat de eerste specht zich liet zien en vanaf een wat verder gelegen tak even alles goed observeerde.

Het vinkje liet iets langer op zich wachten en kwam daarna een paar keer scharrelen door het mos, op zoek naar het verstopte lekkers. Ja, het leek wel even of Sinterklaas was geweest, overal in het mos lagen zaadjes of pinda's verstopt.



De pimpelmees kwam zelfs op de dichterbij gelegen takken. Leuk om dit mooie , snelle vogeltje van dichtbij te fotograferen.

Ook de koolmezen lieten zich heel goed zien.

Naast de bekende vogeltjes, kwamen er ook wat onbekendere (of minder voorkomende) soorten langs, zoals een heggenmus die alleen even op de grond scharrelde en deze ringmus. Helaas was zijn bezoekje van korte duur en eenmaling, die had ik er graag op gehad toen het zonnetje later doorbrak.

Ook het roodborstje kwam langs. Ik had wat havermout meegenomen en dat tussen het mos verstopt. Roodborstjes zijn er gek op en dit vogeltje had zijn lekkernij uiteindelijk ook gevonden.

De grote bonte specht komt steeds dichterbij de hut.

En uiteindelijk vonden ook de spechten de havermout.

Een koolmees komt even kijken bij de waterbak, waar het ijslaagje dat zich die nacht had gevormd langzaam aan het ontdooien was.

Twee koolmezen in het mos.

En meneer specht keek van een afstandje toe, ondertussen wat pindakaas snoepend. Uit de vele spechtenfoto's die ik maakte had ik vooral specht-met-pindakaas-aan- snavel-foto's. Gelukkig had ik nog een paar mooie waar de snavel nog niet onder de pindakaas zit.

Mevrouw specht was er ook.

Meneer specht in de regen. En wat zit daar op het puntje van zijn snavel?

Nogmaals het leuke pimpelmeesje. Het was soms even kibbelen onderling of met de koolmezen om de beste plekjes op de tak, dat waren natuurlijk de plekjes waar de pindakaas zat.

Koolmees in het zonnetje, wat een verschil...als het zonnetje doorkomt

Deze koolmees heeft een ring. Dit was de enige geringde vogel bij deze hut. Menno had verteld waar deze mees vandaan kwam, maar ik ben het even kwijt.

Het begon hard te regelen. Gelukkig zitten wij  droog in het hutje. De camera's blijven ook droog dankzij het afdakje.
 Uit de vele foto's die ik had gemaakt heb ik hier een selectie neergezet voor de blog. Misschien hebben we niet zoveel bijzondere vogelsoortje voor de lens gekregen, het fotograferen van de grote bonte spechten ( op een bepaald moment waren er 4 en 1 paartje bleef steeds terugkomen) en de meesjes gaf mij ook al veel plezier. Ook al was het een koude dag, als je zo bezig bent vergeet je alles om je heen en ook de tijd.  Het begon rond twee uur te regenen, en het licht werd er niet beter op. Dus besloten Loes en ik om 3 uur verder te gaan. Het was een heerlijke dag, ook gezellig met Loes samen en Menno was er ook even bij.
Menno, super deze hut van jou en echt top dat wij hier een dagje van konden genieten, ik kom zeker nog een keer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita