dinsdag 24 september 2013

Vogels bij de Zuidpier, september 2013

Ik had dit plan al een tijdje in mijn hoofd zitten, een dagje vogels kijken in IJmuiden. De Zuidpier is namelijk een ware vogelboulevard waar je op de 2 km lange pier veel vogelsoorten tegenkomt en ook op het naastgelegen strand is het vaak een vogelfeestje. Maar zo'n trip naar de Zuidpier daar zitten wat voorwaarden aan: weinig wind, helder weer (licht, omdat de vogels soms ver zitten) en laag water (omdat bij laag water de vogels tussen de stenen allerlei schelpdiertjes los weten te peuteren, bij hoog water zie je op de meeuwen na nauwelijks vogels).
Op een grijze maandag kwam ik met de bus in IJmuiden aan, wat ziet het er troosteloos uit als je de verkeerde kant op kijkt, de busrit was een sightseeing IJmuiden en daar werd ik toch niet blij van. Deze foto illistreert het een beetje, de meeuw op de pier en op de achtergrond de IJmuiden skyline.
Omdat er zon was beloofd ging ik toch, ondanks het grijze weer in de morgen.
 

 Op het strand trof ik langs de vloedlijn twee rosse grutto's, eentje was aan de wandel...
 De ander in de ruststand, maar toch alert, want de oogjes zijn open.

Even brak er een waterig zonnetje door en wat ziet alles er dan ineens anders uit, het water is niet grijs meer maar blauw en alles lijkt meer kleur te hebben. 
 En juist met het zonnetje kon ik deze paarse strandloper fotograferen, wel van grote afstand, maar dat beetje meer licht helpt wel.
Ook een steenlopertje zat op de rotsen in de buurt van de paarse strandloper
 En zo met het kolkende water op de achtergrond levert het een leuk plaatje op
 De kanoet was voor mij een bijzondere waarneming, die had in nog niet eerder hier gezien.
Meeuwen zijn er genoeg, en ook daar kun je leuk foto's van maken, vooral als ze op visjes gaan duiken in het ondiepe water vlak langs de pier. Na meerdere mislukte pogingen had ik uiteindelijk de meeuw in duikvlucht erop.
 Hebbes, ook de missie van de meeuw was geslaagd, ze had een zeester gevangen.
 Terug op het strand waagde ik nog een poging om de snelle drieteenstrandlopertjes op de foto te zetten.
Het zijn echte rennertjes die maar zelden even stil staan. Ik was gaan zitten op een vuilniszak in het natte zand, en de drieteentjes kwamen soms behoorlijk dichtbij.
 Op zoek naar iets eetbaars
De bonte strandloper was ook van de partij, die is een stuk rustiger dan het drieteenstrandlopertje. Deze vogel bleef zowaar nog even stil staan.
Een heel klein vogeltje op een heel groot strand.
De bontbekplevier, gefotografeerd van grote afstand.
En zo eindigde een geslaagde dag op het strand en de pier van IJmuiden, ook al viel het weer tegen, ik heb me goed vermaakt en dit is zeker voor herhaling vatbaar.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita