dinsdag 10 september 2013

Weekendje Schin op Geul

Van 6 tm 9 september waren Jeroen en ik weer in ons geliefde Zuid-Limburg. We zijn gewoon zo verknocht aan het mooie heuvelland dat we er zeker 1 tot 2 keer per jaar naar toe gaan. De vrijdag begon heel warm en klef (31 graden), maar toen we maandag wegreden was het nog maar 15 graden. De weersomslag kwam in dit weekend en dat hebben we gemerkt.
Vanaf het Bungalowpark konden we via een mooi paadje, deels langs de spoorlijn, naar Valkenburg wandelen. Dat deden we vrijdagmiddag, omdat er nog boodschappen gedaan moesten worden en er in Schin op Geul geen supermarkt is. We hielden het droog maar in de verte zag het er dreigend uit en we hoorden ook wat gerommel van onweer.

Het zonnetje was nog aanwezig, in de verte kwamen er al wat donderwolken. Wij genoten weer van het prachtige uitzicht dat we hier hebben vanuit ons huisje.


Het was zonnig en warm, dus de vlinders lieten zich goed zien maar waren nogal hyperactief aan het fladderen. Vooral de kleine vosjes waren veel te zien. Deze was iets minder actief en bleef mooi voor mij zitten.

Mooi paadje tussen de weilanden door.

Onweersbui in aantocht. Achteraf viel het mee, de bui dreef over.
 zaterdag:

Zaterdag was het zwaarbewolkt en miezerde het af en toe, maar koud was het niet. Het weerhield ons niet van een mooie wandeling. We hebben die dat zo'n 15 km gelopen, genoten van het prachtige landschap, zoals hier, het paadje tussen de maisvelden met in de verte Valkenburg.

Koeien, ik vind het leuke dieren, en bij een wandeling waar verder (ook door de saaie grijze luchten en het wegblijven van vogels en vlinders) niet zoveel te fotograferen was, kan ik het niet laten deze dieren even op de kiek te zetten.

Heuvellandschap, natuurlijk met koeien in het veld.
Wandelen over de holle wegen, zo kenmerkend in het Zuid-Limburgse landschap. Hier waren we op weg vanaf het plaatsje Scheulder naar Stokhem. Vandaaruit daalden we af naar de Geul om langs het riviertje terug te wandelen naar Schin op Geul.
 zondag:

Een pad op het pad. Op de foto lijkt ie groter dan ie in werkelijkheid was, het beestje zagen we omdat het net een sprongetje maakte, anders zou ik er zo aan voorbij zijn gelopen.
Dit was zondag aan het einde van de ochtend, toen de regen was weggetrokken en het langzaam opklaarde.

Rondom het huisje was het druk met kool- en pimpelmeesjes. Ik was dit keer vergeten voer mee te nemen, maar een verkruimeld broodkapje ging er ook wel in.

Een van de meesjes was niet bang en kwam tot vlak voor de drempel van ons huisje. 

De geiten liggen lekker in het zonnetje, op de achtergrond de kronkelende geul en het uitzicht op Oud-Valkenburg. 

De oranje luzernevlinder, tot deze zomer kende ik deze mooie vlindersoort nog niet. Dit jaar waren ze zeer talrijk. Op een veldje vlakbij het bungalowpark stonden nog wat bloemen en dat trok vlinders aan, zoals de kleine vosjes en een icarusblauwtje. Maar ik zag ook meerdere van deze luzernevlinders.Waarschijnlijk was deze zondagmiddag de laatste gelegenheid om vlinders te fotograferen, met het zonnetje erbij was de temperatuur toch heel aangenaam. De vlindertijd is nu toch wel voorbij, maar wat hadden we een goed vlinderjaar.

Nog een mooi bijtje op witte bloemetjes die druk bezocht werden door allerlei insecten, zoals vliegen en horenaars.

En waar de zomer overging in herfst kwam aan ons weekendje weg een einde.
Met een licht gevoel van heimwee zat ik maandagavond op de bank, ja ik miste het mooie Zuid-Limburg. Gelukkig kan ik er weer van genieten bij het terug zien van de foto's, en volgend jaar gaan we gewoon weer.

 Voor veel meer foto's (ook van voorgaande jaren) kun je hier het album vinden in Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita