woensdag 9 oktober 2013

Torenvalk met snack

Ik was al lange tijd niet in het gebiedje Lentevreugd geweest en heel toevallig gingen Henk en ik er eventjes naar toe nadat we een paar uur tevergeefs op de Katwijkse hop hadden zitten wachten. De hop hield zich een aantal dagen op rond een woonwijk en is door heel veel mensen gefotografeerd onder andere door Remco. Na al die jaloersmakende plaatjes op het net wilde ik nog maar 1 ding: Hophophop, op naar de hop.
Maar helaas had ons hopje besloten om zich op 7 oktober voor het laatst te laten zien, en bleven wij op 8 oktober toch enigszins teleurgesteld achter in de woonwijk. Toch nog even naar Lentevreugd, omdat daar meestal wel iets te zien is.
En biddende torenvalk, een prachtig gezicht met zijn opengespreide staart. Je kan dan goed zien hoe hij steeds met zijn staart corrigeerd. Helaas te ver weg voor een echt mooie foto.
We maakten maar een klein rondje in het gebied Lentevreugd. De Konikspaarden en Schotse Hooglanders stonden allemaal ver weg, maar er was genoeg te zien. Een buizerd en deze jagende torenvalk.

De torenvalk nam even plaats in een boom. Het was nog een grote afstand maar met het zonnetje erbij wel een prachtig gezicht. En het werd nog mooier. 


We waren al op weg naar de uitgang , toen Henk de torenvalk op het paaltje zag zitten. We stapten in de auto en reden langzaam dichterbij. De torenvalk had net een dikke sprinkhaan gevangen en die ging hij rustig op zitten peuzelen. En wij konden het allemaal vanaf de eerste rang bekijken. Hier was de zon even weg, maar de torenvalk had lekkere trek en ging nog twee keer op sprinkhaan jacht. En zo kon ik een serie maken van de torenvalk met prooi, in het zonnetje.

Het zonnetje kwam weer even tevoorschijn en het torenvalkje ging er even mooi bij zitten.

Hm, er zit nog wat tussen mijn tenen. Wat een enorme klauwen heeft deze vogel

De zon verdween weer en de torenvalk besloot dat het tijd was om even het verenkleed op te poetsen.
Zo, even alle veertjes netjes doen en dan lust ik eigenlijk nog wel een knapperig hapje.

Wat kijken jullie nou?De zon kwam weer even terug en de torenvalk besloot weer wat te gaan vangen. Helaas heb ik geen wegvlieg of aanvliegfoto's maar Henk heeft dat wel heel mooi erop staan.

Met prooi arriveerde hij weer op zijn paaltje en begon te knabbelen.

De sprinkhaan wordt razendsnel opgegeten.
En heel alert blijft de vogel om zich heen kijken. Boven hem vlogen er soms wat kraaien over die hem eerder op het veld aan het opjagen waren. Gelukkig hielden de kraaien zich koest en kon de torenvalk rustig verder eten.
Daar gaat weer een stukje sprinkhaan.
Zo, dat was lekker. Het was zo net na vijf uur dat we deze foto's maakte, een beetje tapas tijd. Ik denk dat deze sprinkhaantjes voor de torenvalk ook een soort tapas of voorafje waren. Even later vloog hij weg het gebied in, waarschijnlijk jagen op zijn hoofdgerecht.
En zo werd het toch nog een heel geslaagde middag.
De hop was flop, maar de torenvalk TOP!

En ik denk dat ik toch weer wat vaker naar Lentevreugd ga, want er was zeker genoeg te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita