woensdag 27 mei 2015

Dwingelderveld, rondom het huisje

Van 18-22 mei waren Jeroen en ik een midweekje in Ruinen, pal aan het Nationaal Park Dwingelderveld, sterker nog....ons huisje lag IN het Nationaal park. In dit eerste deel van mijn verslag van deze midweek de foto's die wij rond het huisje maakten. Jeroen had mijn oude camera meegenomen, dus op de onstuimige eerste dag (met regen en onweersbuien en veel wind) zaten we regelmatig met onze camera voor het raam. De ramen waren gelukkig heel erg schoon.
We hadden het voer nog maar net neergelegd of mevrouw Grote Bonte Specht ( later in deze blog gewoon GBS genoemd) diende zich aan. Ook de boomklevers kwamen al snel, en een van de twee eekhoorns liet zich al meteen zien.
De boomklever op de door mij neergelegde tak. Ik had in het bos wat decoratieve takken gevonden (met wat mos) en had die bovenop het vogelhuisje gelegd. Zo konden we toch een enigzins natuurlijk beeld krijgen en doordat het vogelhuisje hoog was, konden we ook op ooghoogte de vogels fotograferen.

Tussen de buien door scheen het zonnetje, en dan was het mogelijk om de snelle boomklever vast te leggen, tijdens de buien was het zo donker dat de sluitertijden naar 1/80e gingen, dat is niet te doen bij die snelle vogels, dus de regenfoto's zijn in de regenton...ehhh prullebak beland.

Mevrouw GBS was heerser rond het vogelhuisje, ze wilde geen kleine bosvogeltjes in haar buurt en verjoeg ze allemaal. Alleen de brutale boomklevers waagden zich op het huisje, en de eekhoorntjes. De kleine bosvogels zoals kool- en pimpelmees waren bang van haar. Hier was ze nog een beetje nat, tijdens de regenbui bleef ze gewoon rond het huisje en zocht geen beschutting.

Ik ben de baas!

Wat is het toch een mooie vogel, hier zat ze prachtig in het zonnejte, nog wat op te drogen van de stortbui van eerder.

De gaai kwam ook af en toe langs, maar zodra mevrouw GBS eraan kwam vliegen, ging de gaai er vandoor.

En daar is het eerste eekhoorntje, wat een mooi beestje. Er waren steeds twee eekhoorntjes, deze mooie rode en een tweede eekhoorn die veel donkerder, meer grijsbruin was. De tweede eekhoorn was een beetje schuw en werd door deze grotere eekhoorn steeds verjaagd.

De eekhoorn heeft nog mooie oorpluimen, in de zomermaanden verdwijnen deze, in de winter krijgen ze dan weer oorpluimen.

Ik wilde de hele eekhoorn op de foto, compleet met pluimstaart, maar dat valt nog niet mee, soms hield ie de staart omlaag en verdween deze buiten beeld ( achter de takken / vogelhuisje)

Dit vond ik de leukste foto, een fractie van een seconde zat ie zo in deze houding. Eekhoorntjes zijn vliegensvlugge diertjes die bijna nooit stilzitten, tenzij ze knabbelen aan een nootje.

Het waaide behoorlijk en de wind kwam duidelijk van opzij hier


Zo vind ik ze ook erg leuk, met die kleine klauwtjes waar toch flinke nageltjes aan zitten


Op woensdagavond zag Jeroen ineens oortjes boven de struiken....ja hoor, daar stond een reegeit, om over de struiken heen te fotograferen moest ik op de bank gaan staan, dus niet echt het mooiste standpunt

De reegeit zagen we een half uurtje later op een klein stukje gras, achter het huisje, dus wij zijn heel rustig naar buiten gegaan om een paar foto's te maken. De ree was niet bang en fourageerde rustig verder.

ze knabbelde wat aan de verse eikenblaadjes om vervolgens naar het naastgelegen land te lopen.

Misschien niet de mooiste foto maar wel een bijzonder moment, terwijl ik de grazende reegeit in de gaten hou, komt konijn Stampertje langsrennen....

We hebben weer hele mooie natuurmomenten beleefd, rond Villa Dwingelderveld. Wat een rust, je hoort alleen het fluiten van de vogels. Als het nacht is, dan is het ook echt donker en wanneer we vanuit het huisje binnen 10 minuten midden op de hei lopen, zijn we nog niemand tegengekomen. Heerlijk, dat is voor mij vakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita