dinsdag 5 mei 2015

Zuidpier IJmuiden

Een blogje met foto's die ik maakte bij de Pier en het strand van IJmuiden op 24 April


Vrijdag 24 april, een zonnige dag en bijna geen wind. Ik had gezien dat het smorgens laag water zou zijn en daarna langzaam opkomend tij. De perfecte omstandigheden voor een dagje zuidpier Ijnuiden. Ik had een dag eerder al mooie foto's gezien van grote sternen en de strandlopertjes gezien. Maar bij de Zuidpier weet je het nooit.
Strakblauwe lucht, weinig wind.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de vogels zich goed laten zien.
 Op het strand begon het meteen al goed.



Een rose grutto (mannetje)


 En nog een rosse grutto (vrouwtje)


 De rosse grutto's samen in de branding



Op het strand zaten wel honderd grote sternen en visdiefjes door elkaar, er werd heel wat afgebaltst en soms kwam het zelfs tot een paring. Het was allemaal lastig vast te leggen, de afstand was best groot en doordat de vogels zo dicht op elkaar zaten en door elkaar liepen was het moeilijk om me op 1 koppeltje te focussen.



Balts van de grote sternen, wat was dit mooi om te zien, hoe het koppeltje een soort dansje maakt en om elkaar heen draait, later op de dag zag ik dit ook nog bij de visdiefjes.



Deze drieteenstrandlopertjes keren elkaar de rug toe, hier is nog geen sprake van lentekriebels, of is er een echtelijke ruzie gaande...
Steenlopers zijn er altijd wel op de Zuidpier, maar deze keer zaten ze vooral helemaal beneden bij de rotsblokken die groen zagen van de algen. 



Eindelijk een paar steenlopertjes die wat mooier op de stenen zaten, de meesten zaten helemaal beneden, en naar beneden fotograferen vind ik niet mooi, het liefst wil ik dieren toch op hun hoogte fotograferen, dus hiervoor ben ik plat op een basaltblok gaan liggen om toch een beetje op ooghoogte de foto te maken. hier is goed te zien dat de voorste vogel al overgaat naar het zomerkleed terwijl de achterste nog meer het winterkleed heeft.



 Greenpeace vaarde uit, op naar een volgende actie ergens op zee...



Het einde van de 3 kilometer lange zuidpier, gek genoeg waren er ook hier nauwelijks vogels te vinden op de stenen, zelfs geen meeuwen. Zo mooi als het vanmorgen op het strand begon, zo weinig was er op de pier te beleven. Ach ik vond de wolkjes wel leuk en heb die , bij gebrek aan vogels, op de foto gezet. Zelfs meeuwen waren niet te zien op die pier, er zaten er alleen een aantal op het strand. Dus in deze blog geen meeuwenfoto's, toch wel bijzonder als je een dagje aan zee bent geweest.



Steenloper in overgang naar zomerkleed

Steenloper in nog meer het winterkleed

Soms moest ik even wat over de rotsen klauteren om een mooi standpunt te krijgen. Deze steenloper had net een lekker hapje gepakt.

In de middag op het strand, de visdiefjes lieten even hun balts dansje zien.

De visdiefjes gaan weer ieder hun eigen weg.
en ik besloot het strand te verlaten de bus naar huis te nemen na een heerlijke dag aan de kust. Op het strand was het top met de vogels, op de pier viel het deze keer wat tegen. 
De natuur laat zich niet dwingen, vogels op bestelling is er niet bij, dus het is gewoon een kwestie van geluk en ook niet vergeten te genieten van alles wat je wel ziet op zo'n dag.

1 opmerking:

  1. Hoi Ghita ,
    Jij hebt weer een hoop gezien en vast gelegd , de drieteentjes en de steen lopertjes zijn mijn favorieten !
    Maar alle vogels vind ik mooi hoor ! groet Annie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita