zondag 27 maart 2016

Ode aan Moertje


Even een extra blog tussendoor, met foto's die ik tussen 2010 en 2016 maakte van het oude Moervosje. Mijn eerste vos die ik samen met de oude rekel in 2010 op de foto zette. Het vosje dat ik in de jaren daarna ben blijven volgen. Iedere keer weer als ik op de vossen plek was, keek ik naar haar uit.

Lieve oude Moertje, ik zal je missen. Je bent  waarschijnlijk 12 jaar geworden en hebt een mooi vossenleven achter de rug, je was altijd zo tevreden en kwam wandelaars begroeten met je lieve blik, de wat samen geknepen oogjes, je oortje met een hapje eruit.....dat was jij...Moertje



Moertje, ook in 2010 al met de knijpoogjes





Mijn eerste ontmoeting met Moertje, samen met de oude rekel. April 2010 maakte ik mijn allereerste vossenfoto's in de AWD




2011: de lieve blik zoals we die van haar kennen



2012: Genieten van het zonnetje





In de wintervacht, voorjaar 2013 toen de winter heel lang duurde....






2013 Water drinken.....




In de avondzon, najaar 2013






Zomer 2014, in de schaduw....en even lekker uitrekken, helemaal relaxed.






2014, soms heb je een momentje met haar alleen, dan is er verder niemand en geniet je even van het moment.... (september 2014)






En ook Moertje geniet van de rust, zich niet storend aan mijn aanwezigheid gaat ze er languit bij liggen.




.
November 2014 , op de bekende heuvel, ook wel "tribune" genoemd






We troffen moertje vaak rustend aan,   zoals hier in oktober 2014.






De liefste vos uit de AWD...Dit vind ik een van de mooiste foto's die ik van haar maakte, begin 2015.








In de sneeuw, winter 2015, een prachtige volle wintervacht, de enige dag dat er die winter sneeuw lag had ik het geluk dat ik vrij was en deze foto van Moertje in de sneeuw kon maken. Ik had haar in 2010 ook al op de foto in de sneeuw,maar die foto's waren allemaal wat onscherp.....





Altijd een gewillig model, voorjaar 2015 in het lentezonnetje. Ze bleef altijd rustig liggen zodat je in alle tijd kon nemen om foto's van haar te maken. Deze foto heb ik al een jaar als bureaublad achtergrond.





Voorjaar 2015






Zomer 2015





Portretje






De bekende vragende blik





En ineens staat ze daar.....
Ik kwam regelmatig op de bekende vossenplek, en eigenlijk keek ik vooral uit naar Moertje,mijn favoriete vosje. Ik was dan wel eens teleurgesteld als ze er niet was, en dan op het moment dat ik om wilde keren om weer naar de uitgang te lopen stond ze ineens voor mij.





Oktober 2015, je kan zien dat ze oud wordt, ze zoek steeds vaker de rust op.





Oktober 2015





Januari 2016





Oud en moe, deze foto maakte ik op een dag dat het erg druk was in de AWD, het was een van de weinige mooie voorjaarsdagen. Er waren veel fotografen rond moertje en ze was het snel zat. Waar ze eerder nog als dankbaar model ging zitten of liggen, draaide zij zich om en vertrok het verboden gebied in, op zoek naar rust.



De allerlaatste foto maakte ik op  5 maart 2016. Moertje, wat heb ik van jouw aanwezigheid genoten, je was een mooie,lieve vos, een dankbaar fotomodel, jouw foto's staan overal, zelfs in de laatste ROOTS...bij een artikel over vossen, waar de AWD niet eens wordt genoemd,maar jouw markante kopje staat daar en zal nog vele jaren in tijdschriften en op fotografie sites te zien zijn. Deze blog is ter herinnering......een vosje om nooit te vergeten.


27 opmerkingen:

  1. Een prachtige serie foto's van dit lieve vosje. Ook ik heb van haar genoten elke keer weer als ik haar zag. Inderdaad een vosje om nooit te vergeten, maar dat zal met alle mooie foto's die we van haar hebben ook zeker niet gebeuren.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met een buiging en tranen in mijn ogen...bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi eerbetoon: je ziet de vos ouder worden en jouw foto's steeds mooier!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig deze serie je ziet haar ouder worden.

    gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig eerbetoon aan deze mooie en lieve vos.
    Door jouw blogjes door de jaren heen heeft ze mij meer dan eens doen smelten door die lieve blik.
    Jij wist haar zo vaak mooi vast te leggen dat ze nu in vele herinneringen zal blijven.
    Rust zacht vosje.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Ghita
    wat een mooie vossen serie is dit je had er wel veel van hem.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ver terug moeten zoeken op mn weblog Ghita.
    De eerste foto's die ik van het moervosje en haar rekel maakte was op 2 april 2010..
    En vanaf die tijd heb ik van haar genoten !!
    Het was altijd mooi om haar tegen te komen..
    Je hebt een mooi stuk geschreven !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's en mooi verhaal van ons Moertje :), ze zal voor altijd in gedachten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi eerbetoon aan deze vos. Ik ken het gevoel dat je een klik hebt met een wild dier. Dat had ik met een oude hinde in de OVP.

    Gr. Rene Vos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lief en ontroerend. Je zal haar zeker missen, maar een mooi aandenken heb je!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    een prachtige serie van jouw lievelingsvos door de jaren. Een ware Ode aan Moertje.
    Wat zal je haar missen bij je komende bezoeken aan de AWD.
    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ghita,
    Net toen ik in 2014 de AWD "ontdekte" werd ik ernstig ziek. Net nu ik op het punt sta de AWD te herontdekken en Moertje een keer in levende lijve te ontmoeten is overleden. Jouw verhaal en deze mooie serie maakt het weer een beetje goed. MOOI!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een voortreffelijke serie over Moertje !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja ook een vossenleven gaat voorbij..
    kan zien dat je gek op haar was, getuige hier de vele foto..
    je ziet haar in je serie oud en moe worden..
    ze heeft een goed leven gehad denk ik...
    kan me voorstellen dat je haat mist...sterkte meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor deze mooie serie. Wat een ongelofelijk lief koppie heeft ze. Heb haar nooit mogen ontmoeten. 12 jaar, naar mijn idee is dat best een hoge leeftijd voor een dier dat in het wild leeft. Bijzonder dat je zoveel jaren getuige geweest bent van haar leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende serie over de moervos Ghita.
    Prachtig neergezet door jou, ja ook een vos zal het leven een keer verlaten, ze is best nog wel oud geworden volgens mij en ze heeft denk ik wel een goed leven gehad.
    Ik kan mij goed voorstellen als je naar de vossenplek gaat dat je haar zal missen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita, een prachtige ode aan deze vos Moertje. Dat ze gemist zal worden is duidelijk. Zo te zien en te lezen heeft ze een heel mooi leven gehad. 12 jaar is niet niks.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,
    Wat een fantastische foto's heb je in de loop der jaren van deze vos genomen.
    Vooral je foto's 4,9,10,12 en 21 vind ik echt super. Mooi om deze opnames weer effe terug te zien.
    Ze heeft een mooie leeftijd gehaald.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ghita,
    ik heb altijd erg genoten van je vossenfoto's. Een waardig (foto)afscheid van deze mooie vos!
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ghita,
    Je hebt een mooi fotoverslag gemaakt van je favoriete vos. Welke vos zal haar plaats in gaan nemen? Ik bedoel dan niet zo zeer in het vrije veld maar als jouw favoriet. Wellicht zijn er al jongere vossen waar je een band mee gaat krijgen. In ieder geval heb je een schat aan herinneringen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Ghita,

    Een prachtige registratie van een vos die jou lief is. Ik kan me voorstellen dat het je echt wat doet als je zo'n dier al zoveel jaren volgt. De foto's hebben allemaal iets vertederends. Wellicht nu niet relevant, maar ik vind de foto's nr. 9 en 12 wel de allermooiste. Ik hoop dat je snel een nieuw favoriet dier vindt in het door jou zo geliefde gebied.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een prachtig eerbetoon aan een geweldige mooi vos Ghita.
    ik heb gelukkig ook het genoegen m0gen hebben om haar t footgraferen.
    Ik kan me voorstellen dat je haar gaat missen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tja weer een icoon minder. Gelukkig heeft ze een mooi en lang leven gehad en voor veel nageslacht gezorgd. De laatse maanden liep ze duidelijk te zien op haar laatste benen. Ik heb haar gelukkig nog een week of drie terug gezien bij de schuilhut en je zag aan haar dat het einde in zicht was.
    Heb nog veel foto s van deze populaire en meest bekende vos van de AWD. De laatse twee jaar zijn er 3 bekende vossen gestorven Blekie, Lady en Moertje.

    Grtn
    Peter S

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, dank voor je berichtje. Inderdaad is eerder dit jaar Lady ook overleden en Blekie ...dat is al een paar jaar geleden, maar ook die vos was een geliefd vosje bij mij en vele anderen...

      Verwijderen
  24. Wat heb je een mooi eerbetoon aan het Moertje gemaakt, en wat heb jij de afgelopen jaren prachtige foto's van haar kunnen maken. Vooral 6-11-15-20-21 vind ik schitterend!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh wat een mooi eerbetoon! Ik werd er helemaal ontroerd van. Wat hield je van die vos.
    Het is ook een prachtbeest en je hebt een hele mooie fotoselectie gemaakt voor dit blog van eer!
    lief gedaan!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita