donderdag 18 mei 2017

Natuur rond Leiden: Polders Poelgeest en Cronesteijn.

Twee gebiedjes aan de rand van de stad. De Poelgeest Polders aan de noordwest kant van Leiden en aan de andere kant, in het zuidoosten polderpark Cronesteijn. In beide gebieden kom ik graag en daar wandelend ben ik zo blij dat er vlakbij de stad toch nog zo'n mooi stukje natuur te vinden is.


Een impressie van wat ik in beide gebieden de afgelopen maanden heb gezien (maart / april)


Cronesteijn Maart


 in love




Voorjaar




Op een van de eerste wat warmere dagen met veel zon, zag ik de eerste vlinders fladderen, zoals deze gehakkelde aurelia. Ik wilde ze liever op de mooie witte bloesem, maar daar hadden de vlinders geen zin in, die zochten het laag bij de grond.




Zo ook deze dagpauwoog.


April Polders Poelgeest



En na de blauwborsten in andere gebiedjes, had ik hem nu ook in de Poelgeest polders, helaas laag in het riet, maar wel luid zingend...waardoor hij zichzelf verraadde, anders had ik hem nooit gezien op die plek.




een andere blauwborst op een riet stengel, wel ver weg.....maar ook weer luid zingend






net als de rietzanger






en ook de pimpelmees liet zich horen





De kokmeeuwen vormen paartjes om in de polder te gaan broeden.




kieviten broeden al jaren in de Poelgeest polders en in april zag ik de eerste pullen.






Van grote afstand, maar wat een dotje...





En de ouders houden alles goed in de gaten





Slobeend




gansjes.....ik ga er ieder jaar speciaal voor naar Poelgeest, maar dit jaar leken de ganzen helemaal niet zo'n zin te hebben in een foto shoot, ze gingen zodra ik te dichtbij kwam meteen het water in.



Dan maar gansjes in het water

En in het voorjaar, als het niet teveel regent, is het een feestje in de Poelgeest polders, de steltlopertjes komen dan op de slikjes scharrelen naar voedsel, en zo zie je leuke soorten....




Oeverloper



Tureluur



 Kleine plevier


maar ook andere watervogels...




Bergeend (man) die een vrouwtjes bergeend in het vizier had....




Grote Canadese gans


en met wat geluk......



zoef de haas die er eens niet als een haas vandoor gaat.



Terug naar Cronesteijn, eind april..





Fris groen...en de geur van.....





Daslook, met groen





daslook zonder groen



Heel veel daslook, Cronesteijn is een soort Hallerbos maar dan met daslook. (helaas ben ik de overzichtsfoto vergeten te maken).




En van heel dichtbij



Een lange blog,  ik heb besloten wat minder vaak iets te plaatsen, maar in deze mooie voorjaars maanden is er zoveel te zien, dat ik gewoon foto's blijf maken. Dus wel minder blogs, maar langere blogs met meer foto's. Hopelijk verveelde het niet . komende tijd ga ik in Cronesteijn kijken bij de ooievaars of zij jongen hebben, op zoek naar vlinders en in de polders op zoek naar nog meer leuke vogels.

12 opmerkingen:

  1. Ghita wat laat je hier toch mooi zien hoe mooi de natuur op dit moment is en dat je er ook met volle teugen van weet te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een mooie foto's!!
    Prachtig die verschillende vogels, zoals die zingende blauwborst, kievit en gansjes.
    Foto 20 vind ik echt super mooi. Dit is genieten hoor Ghita!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hetzelfde probleem als jij, zoveel foto's die ik wil laten zien maar het ontbreekt me aan tijd om heel vaak een blog te plaatsen dus ook ik maak lange blogs. Mij verveelt het niet hoor zeker niet met de afwisseling die jij er in hebt en het zijn mooie foto's bovendien, ik heb weer genoten!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita, prachtige kleuren en mooie uitsneden.
    Niemand kan zeggen dat het saai in rond Leiden, zeker niet na het zien van deze mooie sfeerfoto's. Het is duidelijk deel van het Groene Hart ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita, Wat heb je weer veel soorten gezien qua vogels.De bloesem is ook erg mooi en de vlinders vliegen ook weer lekker als de zon schijnt.
    Wat betreft de blog, ik persoonlijk vind dat als je een lange blog maakt, de aandacht voor de foto's minder is. Bij wie dan ook hoor... beter een paar minder geplaatst waar je wat langer naar kijkt. Maar wie ben ik, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig al die mooie vogeltjes Ghita.
    Al vind ik de daslook ook super mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tante Jacqueline21 mei 2017 om 14:41

    Hallo Ghita,
    Wat een variatie heb je deze keer. De blauwborst schitterend en de vlinders geweldig .Zoveel moois zo dicht in de buurt als we de ogen maar open doen ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een schitterend afwisselend blog weer vandaag. Als jij schrijft over het daslook ruik ik het meteen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een hele mooie varia Ghita.
    Geweldig is de zingende blauwborst maar ook je andere vogels zijn heel erg leuk.
    De vlinders heb je prachtig kunnen fotograferen en foto 2 met de bloesem is heel mooi en sfeervol. Het jonge spul in de vogelwereld blijft vertederen :-)
    Wat is de natuur dan ook mooi hé
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ghita,

    Het blijkt maar weer dat we zuinig moeten zijn op dit soort gebiedjes, want er zijn soorten zat die er van gebruik maken. De kleine plevier heb je heel fraai te pakken. ZOlang die geen kleintjes hebben, zijn ze betrekkelijk makkelijk te fotograferen, maar je moet ze wel maar even zien te spotten. Je foto's van de daslook zijn heel fraai. De eerste drie daarvan zijn favoriet, maar die laatste is ook een hele knappe. Mooie scherpte daar over een groot gedeelte en goed belicht.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie vogelverzameling, maar je daslookfoto's zijn bij mij de favorieten, vooral foto 23 is top!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita, natuurlijk verveelt het niet, het blog is heel divers en dat houdt het spannend om verder te lezen en te kijken. Mooi de Daslook en ontzettend leuk al die verschillende poldervogelsoorten. De Blauwborst op je Poelgeestlijstje, lekker hoor. Prachtvogel. De Kievitpul is een snoepje.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita