zaterdag 14 april 2012

Gelukkige lentedag in de AWD

Vrijdag de 13e. Een ongeluksdag? Ik heb er weinig van  gemerkt.
Deze vrijdag was voor mij  weer een dagje genieten in de Amsterdamse waterleidingduinen. Om tien over 8 zette ik mijn OV fiets in het rek bij ingang Oase en  begon mijn gevarieerde wandeling richting het Vinkenveld. Weinig herten deze keer...
maar wel veel fris groen.
En veel zingende fitisjes. Waar ik vorige maand vooral de tjiftjaf hoorde, was nu de fitis ook goed hoorbaar,  en soms op de top van een struik ook te zien.

En de tjiftjaf was er ook, deze zat  wel heel mooi dichtbij. De tjiftjaf en  fitis lijken erg op elkaar. Hun zang is echter totaal anders en als je de vogeltjes goed bekijkt kun je zien  dat de  fitis lichte pootjes heeft en de tjiftjaf donkere. De fitis heeft ook langere vleugels en een iets langere staart.
Pimpelmeesje tussen het jonge groen,  nog even en de bomen zitten
weer vol in het blad en dan kunnen we dit soort plaatjes niet meer maken.
Overvliegende buizerd.
Ik wandelde via het 70 bunders gebied naar het pomphuisje en vervolgde daar de weg naar het infiltratiegebied. Een stukje  klinkerweg, maar links en rechts om me heen was genoeg te zien. Een groepje damhertjes in de verte, zingende vogels waarvan eentje mij opviel omdat ik de zang niet direct herkende...ik liep voorzichtig wat dichterbij, het was maar een stipje in de boomtop, maar lang leve de zoom-camera
Een gekraagde roodstaart (man) te herkennen aan de oranje borst, zwarte kop en het witte kapje voor op de kop.  Leuke verrassing.
Het infiltratie gebied waar  veel rietgorzen zitten, die mij steeds te slim af waren, dus geen foto. Ook  heb ik de eerste rietzangers  gehoord.
Bij de schuilhut hadden  twee vosjes wat onenigheid.
Ik kwam weer wat bekenden tegen, waaronder Ria, en we vermaakten ons gezellig met nestelende staartmezen....
 
Wat zijn ze toch schattig, maar o zo snel.
 
....en er was een  nieuw vosje. Niet echt nieuw,  ik had haar al vaker gezien, maar niet op deze plek.
Ook al zo'n fotomodelletje....en een heel mooi vosje.
Mooie  ogen.
 
Op de terugweg langs het betonnen kanaaltje kwam ik nog deze hinde tegen.
En weer een mooi lenteplaatje, de paardenkastje staat op het punt te gaan bloeien.
Het vinkenveld met daarachter donkere wolken.
Smorgens betrok het een beetje en even was ik zelfs bang voor een regenbui, maar al snel klaarde het op en  scheen de zon uitbundig.
 
Om half 5 was ik weer bij  mijn fiets, na een heerlijke dag in de natuur. En leuke verrassingen: de gekraagde roodstaart, de nestelende staartmeesjes, het mooie vosje.
Nog even en ook de vlinders en libelles laten zich weer zien. Maar bij  mijn  volgende AWD bezoek, ga ik de aalscholverkolonie bekijken, want wellicht zijn er al kleine aalschovertjes geboren.
 
PS: Donderdag 19 April wordt in de Amsterdamse Raadsvergadering een besluit genomen over het fietspad door de AWD. Het staat op de agenda als: Bespreken en voor kennisgeving aannemen.....dat klinkt mij niet goed in de oren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita