maandag 31 december 2012

De mooiste foto's van 2012

Zo aan het einde van het jaar is het weer de tijd van terugblikken en vooruitkijken. En het gaat een traditie worden om aan het einde van het jaar de mooiste foto's te laten zien. Yvonne nam het initiatief en ik stond voor de lastige taak om per maand 1 foto te kiezen. Ga ik voor de mooiste foto of toch voor het unieke moment.
Hier mijn keuzes met de motivaties......De mooiste foto's van 2012.


Januari: Een grijze maand die maar weinig echt aansprekende foto's opleverde. Dit damhert op de heuveltop koos ik omdat het een mooi beeld geeft van het dier in zijn natuurlijke omgeving en de sfeer van de januarimaand.


Februari, dat is een ander verhaal. Sneeuw en kou! Voor mij was het een top maand op fotografie gebied. En hier had ik dus echt moeite met kiezen. De hele blog van 4 februari zou wel in aanmerking komen voor de moosite foto van deze maand. De vos in de sneeuw werd mijn februari keuze. Gewoon een van mijn mooiste foto's.


De foto van maart is zo'n uniek moment. Dansende futen. Op een mooie middag gingen we naar de Poelgeest polders voor de net aangekomen grutto's. De aanwezige futen vertoonden duidelijk balts gedrag en we hoopten hier al een beetje op toen twee futen elkaar kopschuddend benaderden. Dat we het zo mooi konden vastleggen is dan een wens die in vervulling ging.


April was een mooie maand. De keuze was lastig: de ree achter ons vakantie huisje in Ruinen, de haas in de poelgeestpolder, de jonge gansjes. Ik had veel vogelfoto's maar deze schreeuwende visdief werd mijn keuze voor april. Mooi in het zonnetje en het oogje goed te zien in het zwart van de kop en het tongetje.


Mei. Alweer een vogel. Een grutto op een paaltje in de Zoeterwoudse polder. Het was een wens van mij en op een zonnige dag kreeg ik dit mooi poserende model in beeld. Misschien niet heel origineel, maar ik was heel blij met deze grutto-op-paaltje-foto.

Juni. Een foto die ik zelf heel geslaagd vind. gemaakt met mijn macro voorzet lens. Die dag maakte ik ook veel foto's die ook best in dit overzicht konden, maar ik mag er maar eentje per maand kiezen.


Juli. Vroeg opstaan werd beloond met dit onvergetelijke moment. Een van mijn meest indrukwekkende natuurmomenten van dit jaar en tevens een van mijn persoonlijke favorieten.


Augustus. Deze foto is er weer eentje uit de categorie "wensenlijstje", net als de futenbalts was het fotograferen van een putter in de uitgebloeide distelstruik een wens van mij voor dit jaar. Er waren genoeg puttertjes en de Poelgeest polder stond vol met distels die in augustus vol pluis en zaad zzaten. Met heel veel geduld ging de  wens in vervulling.


september: 2012 was een slecht vlinderjaar. Pas in augustus lieten de vlinders zich goed zien en deze soort, de Atalanta was daarna nog tot ver in oktober aanwezig. Een vlinderfoto mocht in dit jaaroverzicht niet ontbreken, het is niet de mooiste vlinderfoto, die had ik in augustus gemaakt van het Icarusblauwtje, maar deze Atalanta mag van mij in het overzicht de maand september vertegenwoordigen en wint het daarmee van de ree op de hei en de zonsopkomst in de waterleidingduinen.


Oktober: de herfst is begonnen en dat betekent....paddenstoelen fotograferen. Ik doe dit altijd met veel plezier en ben steeds weer op zoek naar nieuwe manieren om de zwammen vast te leggen. Deze geweizwammetjes, een gewone zwammen-foto maar wel de mooiste die ik heb gemaakt.


November: het bos bij landgoed De Horsten. Dit is het echte herfstplaatje, de kleuren, het zonlicht, de sfeer. Mijn mooiste foto van deze maand.


December: Tot besluit weer een foto die niet de mooiste is. Eigenlijk had ik in December (ondanks de mooie sneeuwdag op 8 december) geen echte wauw-foto. Daarom deze foto van een pestvogel. Vanwege het unieke moment, want hoe vaak zijn er pestvogels te zien in Nederland? En hoe vaak heb ik de gelegenheid om die te fotograferen. Het was even volhouden want na 4 vergeefse bezoekjes aan pestvogelplekken werd ik de 5e keer  beloond met drie prachtige vogels. December is voor mij dus de pestvogel maand.
12 foto's , de een heel mooi, de ander mooi vanwege het bijzondere moment. Maar allemaal zijn het foto's waarbij ik ook het plezier van het maken ervan mij goed herinner, de geniet-momentjes. Ik kijk dus met een grote glimlach terug op fotojaar 2012, met weer veel hoogte punten (die deze blog niet haalden) en 12 mooie foto's....
Maar wat vinden jullie de allermooiste?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita