donderdag 28 maart 2013

vogels in Polders Poelgeest , maart 2013

Afgelopen maand ben ik diverse keren naar de Poelgeest Polders geweest. Nu het voorjaar is, komen er weer veel vogels naar deze waterplas en is er altijd wel wat te zien.

Zoals dit koppeltje Grote Canadese ganzen. In de maand April zullen er in deze polder heel veel kleine gansjes te zien zijn. Daar kijk ik alweer naar uit.

Nog een koppeltje: kuifeendjes, links meneer en rechts mevrouw kuifeend. De kuif van meneer zit een beetje plat op zijn kop.


Ook deze mooie zwarte zwaan heb ik half maart in de polder gefotografeerd. Eind maart heb ik hem niet meer gezien, helaas.


De kieviten zitten over het hele gebied verspreid en broeden hier ook. Dus binnenkort hopelijk ook weer jonge kievitjes. Deze kievit bleef aardig zitten zodat ik hem mooi in het avond zonnetje op de foto kon zetten. Ik ben regelmatig na werktijd even langsgefietst, het gebiedje ligt ongeveer op de route van werk naar huis en het is een aangename manier om even lekker het werk los te laten en helemaal op te gaan in alles wat hier te zien is.

Het was koud, er stond een gure wind, van lente was nog geen sprake. Maar de vogels trekken zich daar niets van aan, die krijgen gewoon de lente kriebels.

Grutto's in de vlucht. Op zondag 17 maart waren er heel veel grutto's te zien, ze zaten in groepjes bij elkaar, maar bij verstoring door bijvoorbeeld een roofvogel, vlogen ze allemaal tegelijk op, een prachtig gezicht, maar nauwelijks vast te leggen.

Een gedeelte van de grote groep grutto's. Het grut-to-grut-to klonk weer.

En soms waagt een grutto zich even aan de waterkant.

Ook de scholekster zat aan de kant.

Juffrouw ooievaar was er ook, maar ze keerde mij de rug toe en liep weg.

Geen beste foto, maar ik vond het staartmeesje zo leuk eigenwijs kijken.
Niet al mijn waarnemingen kon ik vastleggen, zo  waren de foto's van de gele en witte kwikstaart, de slobeenden, dodaars en de bergeenden te slecht om hier te laten zien. Maar er was nog meer te zien in de maand maart.....

Een reiger met een hele dikke nek, er was net een hele grote vis in de keel van de reiger gegleden, jammer dat ik net te laat aankwam om het vis-moment vast te leggen. Echt heel bijzonder hoe een reiger zulke grote happen wegslikt.

Een mooie waarneming, een pijlstaarteend, op de achtergrond nog wat rustende grutto's. De grote aantallen van begin maart zijn er aan het eind van deze maand niet meer, maar ze zijn er nog steeds.

En op de laatste dag van maart had ik mijn eerste lepelaars voor de lens. Een van de lepelaars is geringt, de ander drie niet voorzover ik het kon zien, ze zaten best ver, maar met een klein beetje zon en een flinke zoomlens kon ik er toch wat van maken.

Ze waren druk aan het poetsen. Ik hoopte dat ze het water in zouden gaan om te fourageren, maar toen ik even de andere kant op keek, vlogen ze alle vier weg richting het Noorden. Ik hoop toch dat ze weer terugkomen naar de polder. Vorig jaar is er hier zelfs gebroed en heb ik jonge lepelaartjes gezien. Dat zou voor dit jaar natuurlijk een mooie wens zijn.

een watersnip. Op deze dag zag ik meerdere watersnippen verspreid over het gebied. Door de aanhoudende droogte, is het waterpeil nu een stuk lager en de drooggevallen slikjes zijn erg in trek bij de snippen.

Maar ook de tureluur voelt zich er hier thuis.

Er zitten nog steeds veel wintertalingen. Deze meneer taling besprong zijn vrouwtje en was wel erg wreed in het liefdesspel, het vrouwtje werd steeds verder onder  water geduwd.

En met de kievit en grutto in 1 beeld sluit ik deze lange blog af.
De blauwborst is al waargenomen daar, dus ook in April zal ik regelmatig een kijkje nemen bij de vogels van Poelgeest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita