donderdag 25 april 2013

Lenteblog April 2013

April doet wat hij wil. Het leek soms herfst en soms toch ook wel op lente. Hier een verzameling echte  lenteplaatjes die ik afgelopen maand allemaal in de omgeving van Leiden heb gemaakt ( Cronesteijn, Poelgeest en de polder rond Stompwijk en Zoeterwoude)

Een lammetje, dat hoort toch echt bij het voorjaar.

Een bloeiende forsythia,  nu in april, anders al vaak begin maart, als een van de eerste struiken die wat kleur gaan vertonen.

Ook de bloesems, die je anders al in maart ziet, kwamen vanaf half april echt in bloei te staan. En als het zonnetje dan even schijnt, komen de bijtjes op bezoek, om de nectar te verzamelen.

 
Zoom, de bosanemoontjes waren ook heel geliefd bij de ijverige bijen.

Hier zit een hele dot nectar aan het pootje van deze bij, maar het beestje gaat rustig door om nog meer zoetigheid tot zich te nemen.

Op het landgoed Poelgeest was het goed toeven in April, ik ben er zelfs twee keer geweest. de tweede keer kwamen ook deze blauwe sterhyacinten aan bod. Wat is macrofotografie toch moeilijk.
 
Maar ook zo ontzettend leuk. Ik hoop deze zomer een macrofotografie workshop te gaan doen bij Caroline Piek. Lijkt me zo leuk om nog meer te leren op dit vlak.

In de Poelgeest polders zitten zeker 6 of 7 hazen in het weiland, meestal helemaal achterin, ver weg. Op een mooie zondagmiddag, zaten ze een keer wat dichterbij en kon ik deze foto van twee haasjes maken. (en prompt zat er een liedje in mijn hoofd over twee haasjes in een groengroengroen knollen land)

Een fuut in de vogelplas Starrevaart, ik was er duidelijk op de verkeerde dag en verkeerde tijd, want behalve heel veel meeuwen zag ik niet veel vogels. Een dag later werden er kluten waargenomen. Jammer dat ik die heb gemist.

Fietsend door de polder kwam ik vlakbij Stompwijk deze torenvalk tegen, hij zat op een oerlelijk verkeersbord, maar ik liet deze kans toch niet gaan om een torenvalk te fotograferen. Toen ik afstapte bleef meneer gewoon zitten.
Niet helemaal mooi in het licht (beetje tegenlicht) maar hier was ik toch wel erg blij mee, en zo was ik mijn Starrevaart teleurstelling alweer snel vergeten. Grutto's zag ik ook nog maar allemaal ver weg in de weilanden. Het ziet er wel naar uit dat ze broeden, dus ik zal over een maandje nog eens een rondje polder maken om te kijken hoe het met de grutto's is, en dan maar hopen dat de boeren het weiland nog even niet maaien.

Cronesteijn, het frisse groen laat zich al goed zien hier. In dit stukje bos zal straks de daslook bloeien en ruikt het er dus naar uien. Voor de daslook ga ik zeker nog terug, om weer met de macro lens te oefenen.

Een koolmees zat hoog op zijn post te zingen, maar hield even zijn snavel toen ik een foto van hem maakte.
In park Cronesteijn bezocht ik nog even de reigerkolonie waar ik vorige  jaren altijd veel reigers op de nesten heb gezien. Nu zag ik vooral lege nesten. Slechts 1 koppeltje reigers zat op een nest, maar door de vele takken kon ik dat niet fotograferen. Ook het ooievaarsnest was leeg, maar er liepen wel twee ooievaars op de grond rond het nest, dus wie weet is dit toch een broedpaartje.

Een Indische gans, die heb ik nog niet eerder in Cronesteijn gezien.

En de vlinders ontwaakten. Toen na het middaguur de zon lekker warm werd, kwamen er een aantal kleine vosjes te voorschijn om van de uitgelopen katjes te snoepen.
Met deze vlinder eindig in de lenteblog van de maand april, ik hoop dat ik in mei meer vlinders kan laten zien, bijvoorbeeld het oranjetipje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita