zondag 9 juni 2013

De kleintjes van Poelgeest

Het voorjaar is een heerlijke tijd. Niet alleen omdat alles weer fris groen wordt, maar ook omdat er overal jonge dieren worden geboren.
De ganzen waren de eerste vogels in de poelgeest polders met jongen. Inmiddels zijn de meeste jonge gansjes al aardig groot. De Canadese ganzen kregen wat later jongen dan de grauwe ganzen.

Deze foto is van begin april, dit waren de eerste jonge gansjes die ik in de Poelgeest polders zag. 
 
Vanaf half mei zag ik ook de eerste meerkoetjes. Ze zijn zo aandoenlijk met die rode koppies, maar ze hebben niet het schattige van de jonge gansjes of eendjes.


Wachten op een van de ouders die met eten aan kwam zwemmen.

Dat ziet er nou niet bepaald smakelijk uit.

De kleintjes vinden van wel, en vragen om meer.

Even later komt de ouder terug met een hapje en een van de ukkies is er snel bij om dit te bemachtigen.

Kleine meerkoetjes worden heel snel groot...... 

Eind mei zag ik het eerste kievitsjong in de Poelgeest polders


De scholeksters hebben ook gebroed in de Poelgeest polder. Hier een van de ouders met twee van de drie pullen.

In juni zag ik pas voor het eerst jonge eendjes, wat zijn ze schattig.

In De Groene Jonker waren er half mei al wat jonge eendjes te zien, daar heb ik deze foto gemaakt, de rest van deze serie is allemaal gemaakt in de Poelgeest polders.

Een bijzonder koppel. Een moeder eend met een grauwe gans en een hele rij kleine pullen. Of dit een stelletje is weet ik niet. Of zou het een alleenstaande moedereend zijn met een aantal kuikens en heeft de Canadese gans zich als pleegvader opgewerorpen. Helaas is de foto niet zo best, licht was helemaal verkeerd. Ik heb ze een week later, toen ik weer even een rondje polder maakte, niet meer gezien.

Van de drie futen jongen die ik begin mei fotografeerde op het nest, was er nog eentje over, die al heel zelfstandig was, moeder fuut was vaak ver van het jong vandaan.

Een andere fuut met haar jong

En nog een jong van die zelfde fuut, deze was een stuk kleiner dan het andere, brutalere kleintje.

De knobbelzwaan zit al weken op het nest, inmiddels is het nest bijna niet meer te zien omdat het riet het helemaal verbergt, maar jonge zwaantjes heb ik dit jaar nog niet gezien, en die zou ik toch graag ook nog vast leggen. Wie weet....en er kunnen nog meer kleintjes komen, zoals die van de boerenzwaluwen die waarschijnlijk ook in de polder Poelgeest broeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita