woensdag 18 september 2013

Zoef de haas in Polders Poelgeest

Voor degenen die hier een Veluwe Bronst blog verwachtten, nog even geduld. Ik wilde eerst nog deze serie plaatsen van afgelopen zomer. Ik vond ze te mooi om in mijn archief te laten zitten. Dus hier een blogje uit de Poelgeest Polders, met deze keer geen vogels maar een zoogdier in de hoofdrol.
In het weiland naast de poelgeest polders zitten meerdere hazen. In het voorjaar telde ik er eens 8. Vaak zitten ze achterin het weiland, veel te ver voor een foto. Soms zitten ze wat dichterbij en deze haas waagde zelfs de oversteek over de sloot naar de Veerpolder (een van de Poelgeest polders). Daar kwam ik hem tegen op het wandelpad.
Daar kwam ik hem tegen op het wandelpad.
De Haas wa niet zo schuw en bleef zitten. Mooi, dan kon ik nog meer foto's maken.


Na een tijdje hipte de haas wat verder en ging langs het pad aan de kant van de spoorlijn zitten.

 
Ik was na werktijd even naar de polder gegaan, het was er heerlijk rustig zodat ik alleen was met deze haas. Kon ik ook lekker plat op de grond om een mooi laag standpunt te krijgen en hoefde ik niet bang zijn dat iemand de haas zou verjagen, het dier zat immers vlak langs het wandelpad.



De polders liggen ook vlak langs de spoorlijn waar meerdere keren per uur een trein voorbij raast. Elke keer als er een trein langskwam gingen de oren van de haas plat, hij vond het geluid duidelijk niet prettig. Van die momenten maakte ik gebruik om weer ietsje dichterbij te komen.



De trein is voorbij en de oren gaan weer omhoog.



De haas bleef gewoon gras eten en had geen aandacht voor mij, alleen als er een trein kwam gingen de oren weer plat en keek ie enigszins angstig richting spoorlijn naar dat enge gele lawaai apparaat.



En uiteindelijk kon ik deze foto maken, op het moment dat er weer een trein langs kwam.





De Poelgeest Polder, niet alleen een mooi gebied om vogels te zien maar er lopen ook hazen rond die soms zelfs heel dichtbij komen. Het zou mij niet verbazen als hier ook wel eens een vos loopt (met al die ganzen heeft hij genoeg lekkere hapjes) maar die heb ik nog niet gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita