woensdag 8 januari 2014

Oud en nieuw in de AWD




Een nieuwe blog met de laatste foto's uit 2013 en de eerste uit 2014

Een blog met foto's van twee korte wandelingen in de Waterleidingduinen. Twee keer werd het 'smiddags ineens mooi weer en beide keren kon ik het niet laten om toch even naar de AWD te gaan, al was het maar voor een paar uurtjes, want.....in de AWD is altijd wel wat te beleven.


De wandelingen maakte ik op zaterdag
28 december (de laatste van 2013) en
op donderdagmiddag 2 januari
(de eerste in het nieuwe jaar).

Ik hoorde op verschillende plaatsen in het bos het tikken van een specht tegen een boom. Maar probeer dan het beestje maar te vinden. Meestal zitten ze op een onmogelijke plek, hoog in de boom en net aan de verkeerde kant. 

 
Deze keer had ik geluk en zat mevrouw specht helemaal niet zo hoog, ik moest even wat om de boom heen lopen voor het beste standpunt en deze foto was het resultaat waar ik dik tevreden mee ben.

Een buizerd vliegt over, te ver voor een mooie foto, maar met de strakblauwe lucht en de tekening in de vleugels vond ik de foto toch wel blog-waardig.

Knobbelzwaan met tegenlicht. Op de plek waar ik eerder in december de wilde zwanen zag, zwommen nu knobbelzwanen. Deze foto nam ik tegen de zon in, toch wat anders dan anders.

De oude moervos houdt van het zonnetje, ze staat vaak te zonnen, met dichtgeknepen oogjes.

Dit koolmeesje was totaal niet schuw en kon ik van redelijke afstand fotograferen.

De zon was achter een heuveltje verdwenen en het zou niet lang meer duren of de zon was helemaal onder. Wat zijn de dagen toch kort zo eind december. Dit koppeltje herten keek mij nieuwsgierig aan.

En toen de zon al helemaal onder was trof ik dit jonge damhertmannetje vlak bij de uitgang Zandvoorselaan, ik heb niets bewerkt aan deze foto, de kleuren zijn er op het gras na gewoon niet.

Eindelijk zie ik weer eens een
volwassen geweidrager.
En wat een zonnetje kan doen,
daar is toch weer wat kleur,
hoewel het toch 50 tinten
bruin is op deze foto.

Konijntjes zie ik overdag haast nooit, maar dit beestje kwam even tevoorschijn. Ook even lekker het zonnetje opzoeken, na de regen van die ochtend. Dit was op 2 januari, een heerlijke zonnige middag.

Even dacht ik wilde zwanen te zien, maar ook dit zijn knobbelzwanen.

Landschapje met een mooie wolkenlucht in de weerspiegeling.

vosje in de avondzon, ik was alweer op weg naar de uitgang, want ook begin januari zijn de dagen nog te kort.

Het avondlicht is prachtig, dat is het voordeel van de wintermaanden, het licht is veel mooier en het zonlicht is niet zo hard als in de zomer.

De zon gaat onder bij het renbaanveld en ik loop snel door naar de uitgang, want na zonsondergang mag je niet meer in de AWD zijn.
Ook in 2014 zal ik regelmatig een wandeling in de prachtige Waterleidingduinen, ik ben nu eenmaal helemaal verknocht aan dit gebied. Een gezonde verslaving zal ik maar zeggen.

5 opmerkingen:

  1. Pracht foto's weer Ghita, de vos is en blijft mooi.
    Daar geniet ik altijd van als deze bij jou zie.
    Maar wat een mooie foto's van de specht ook, prachtige kleuren en scherpte.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    wat een mooie foto's geweldig.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn weer plaatjes om van te genieten Ghita ,
    Maar mijn ogen worden toch altijd naar de Vosjes getrokken !!!!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita