donderdag 3 juli 2014

Drents-Friesche Wold

Van 16-20 juni waren Jeroen en ik weer in Diever, we hadden een leuk huisje gehuurd via bungalow Diever, direct aan het Nationaal Park Drents-Friesche wold. Het weer viel een beetje tegen, veel bewolking en ook een dag met regen. Maar we hebben weer genoten van de rust, de prachtige natuur en de mooie wandelingen. Tijdens de wandelingen en rond het huisje heb ik wat foto's gemaakt, deze dagen lag de nadruk even wat minder op fotografie, dus het zijn niet altijd superfoto's, maar wel een paar mooie momenten....
Het landschap van het Aekingerzand met daarboven een donkere wolkenlucht. Een dag eerder maakten we een lange wandeling door het zuidelijke deel van het Drents-Friesche Wold (ongeveer 18 km), veelal door bossen met hier een daar een wat meer open landschap. Van die wandeling had ik een paar foto's maar vond ze niet blog waardig.

Stuifzand gebied Aekingerzand, in het noorden van het NP. Persoonlijk vind ik dit gedeelte van NP Drents-Friesche Wold het mooist.

 Tja, het weer was niet al te best, donkergrijze luchten en af en toe wat gemiezer.

 Twee schapensoorten begrazen het gebied, helemaal rechts is het Drents heideschaap.

 En nog even het heideschaap van dichtbij

 En ook het andere schaapje wilde wel even poseren.

In de Grenspoel ( een ven dat op de grens van Drenthe en Friesland licht) zag ik tot mijn grote verbazing een geoorde fuut met jong. Wat baalde ik dat het licht zo vreselijk slecht was, de afstand viel nog wel mee, ongeveer 25 meter, maar het zijn kleine fuutjes en als het zo donker is valt het niet mee deze beestjes vast te leggen.

Flink wat overbelichten om toch nog de vogels een beetje goed in beeld te krijgen (anders werden ze echt te donker). Het kleintje zit nu op de rug van een van de ouders, lekker warm onder de veren. Hier het koppeltje futen even samen, erg leuk om te zien.
Omdat het steeds dreigender werd besloten we na het rondje Aekingerzand ( we hadden wel de grote ronde, twee gecombineerde wandelroutes, genomen van zo'n 10 kilometer) terug te gaan naar het huisje. 'S avonds tijdens de voetbalwedstrijd Nederland-Australiƫ liep ik nog even een rondje in de omgeving van het huisje.
 
 En daar trof ik op een paaltje deze jonge boerenzwaluw aan.

 Er kwam nog een jong naast zitten, ik hoopte nu op een voedermomentje, maar toen de ouder aan kwam vliegen gingen ze er allebei vandoor achter de grote zwaluw aan.

 Vvoor het huisje had ik een voederplekje gemaakt voor de vogels en ik hoopte ook op de eekhoorn. Ik had voor de eekhoorn doppinda's meegenomen.

 Maar die werden weggekaapt door de gaai. Deze brutale vogel was er al op de eerste dag. De andere bosvogels hadden wat meer tijd nodig om aan het voederplekje te wennen, die lieten zich pas op donderdag echt goed zien.

 Mevrouw merel

 De koolmees

En mevrouw vink. Ook meneer vink was veelvuldig aan wezig maar ik kreeg hem niet mooi scherp op de foto, hij was te beweeglijk. Dat was ook zo met de jonge roodborst en boomklever en het muisje....
Een midweek is natuurlijk zo om. We hebben enorm genoten, heerlijk om een paar dagen samen weg te zijn, geen mail, geen social media, geen werk maar wel rust, ruimte, mooie natuur. De schuifpui open zetten en alleen maar vogels horen (in plaats van auto's), dat is pure ontspanning. Met een beetje een gevoel van heimwee naar het mooie Drenthe keerden we teug naar de Razende Randstad en dat was even omschakelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita