zondag 17 augustus 2014

NS Wandeling Lange Duinen

Het was alweer een tijdje geleden dat ik samen met vriendin Marion een NS- wandeling had gemaakt. We kozen dit keer voor een niet al te lange wandeling, op 1 augustus, met de start in Amersfoort, mooi tussen onze woonplaatsen Harderwijk en Leiden in. Om 11 uur vertrokken we vanaf de voorkant van het Amersfoortse station richting het natuurgebied gemeente Soest.
De wandelroute loopt door de natuurgebieden
korteduinen, Soestduinen en Lange duinen. 
De Lange en Korte duinen zijn nog zogenaamde levende stuifzandgebieden, het landschap verandert er voortdurend. Er zijn ook op sommige plaatsten grote hoogteverschillen op korte afstand (die hadden we echter niet op de wandeling) en vliegdennen waarvan de wortels soms helemaal bloot zijn gewaaid.

 Het was begin augustus, maar de hei begint al paars te kleuren. Op deze wandeling kwamen we slechts een klein stukje hei tegen.

 In de bossen aan het begin van de wandeling zaten heel veel vogels, we hoorden de boomklevers, zagen zwartkopjes wegvliegen en hoorden meerdere spechten ratelen. Deze grote bonte specht kon ik van een afstandje redelijk op de foto zetten.
 Op een bloemenveldje in de aanlooproute naar de Korte Duinen waren aardig wat fladderende vlinders. Deze citroenvlinder bleef even stilzitten. Deze vlinder had ik deze zomer nog niet op de foto....nu dous wel.

 De Korte duinen, het kleinere stuifzandgebied.

Prachtig landschap

Landschap Lange Duinen, ik heb nog even gekeken of ik de bomen zag die met hun wortels boven de grond uitkomen, het ziet eruit alsof ze voeten hebben en elk moment weg kunnen wandelen. Helaas zag ik ze niet kort aan de wandelroute en ik zag het niet zitten om met deze warmte de zandvlakte op te gaan. De luchtvochtigheid was inmiddels ook behoorlijk toegenomen dus het was een beetje klef geworden.
Vanaf een schaduwplek onder een van de bomen, keken we uit over de zandvlakte. Hier aten we nog een broodje en dronken we wat voordat we het laatste stukje naar Station Soest zuid door het bos wandelden. 

Deze foto maakte ik nog ietsje eerder, de steenrode heidelibellen vlogen overal rond en kwamen vaak op de afrastering zitten. Ik kon er dus op wachten dat er eentje vlakbij kwam zitten op een uitkijkpost.

En hier zat deze libel.
Op de achhtergrond de bomen en
de zandverstuiving 
We hadden het heel rustig aan gedaan, dus 4 uur later kwamen we op station Soest-Zuid, waar we nog tijd hadden voor een koel drankje voordat we in de trein naar huis stapten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita