woensdag 18 maart 2015

Boshut Clinge Blog

Op een zonnige donderdag 12 maart bezochten Miranda en ik de boshut Clinge, deze hut wordt beheerd door de Stichting Zeeuws landschap en ligt op een terrein waar verder niemand mag komen. Vanuit de luxe hut ( met waterkoker en koffiezetapparaat) hebben we een hele dag kunnen fotograferen. De eekhoorntjes stalen toch echt de show en daarvan had ik dus ook de meeste foto's. Daarnaast was ik heel blij dat ik de mooie kuifmees eens goed op de foto kon zetten. Hier een impressie van een dagje in de boshut.
De koolmezen waren veelvuldig te zien voor de hut, soms met groepjes van 3 of 4 tegelijk. Ook een pimpelmees en roodborst lieten zich regelmatig even zien. Een mannetjes merel scharrelde ook rond en nam in de middag zelfs even een bad in de waterbak, maar deze foto's vond ik niet mooi genoeg voor de blog.

De grote bonte specht (v) kwam ook af en toe even kijken.
We hoorden in de verte steeds een groene specht, maar helaas kwam deze niet in de buurt van de hut. Een fazant kwam even langs de hut, 2 nijlganzen en we hoorden ook het winterkoninkje zingen, helaas liet dit mooie kleine vogeltje zich niet zien (alleen maar luid en duidelijk horen, wat een volume komt er uit zo'n klein beestje). 
De boomklever zat een keertje stil

En nog even heel dichtbij de hut

En daar is de kuifmees, een van de soorten van mijn wensenlijstje. Wat issie mooie he.

Nog maar eentje van de kuifmees. Fotograferen was soms lastig, de zon scheen fel en in de middag was het licht behoorlijk hard. ik was even vergeten dat ik in dit soort situaties alles handmatig moet instellen, nu had ik soms te lange sluitertijden ( ik had alleen diafragma ingesteld, de rest op automatisch) waardoor delen van vogel of boomstronk overbelicht raakten. Moet ik de volgende keer echt even op letten. :-)

En nog een kuifmeesfoto.....

En daar is eekhoorn nummer 1. Bij de hut is voer neergelegd, voor zowel de vogels als de eekhoorns. De appels zijn bij de merels in trek, maar deze eekhoon lust ze ook wel. Dit stukje appel werd dus door de eekhoorn ingepikt.

Soms klommen de eekhoorns even in de nabijgelegen bomen, wat een acrobaatjes zijn het. Hier zit ie ondersteboven tegen de boom aan, ze hebben scherpe klauwtjes, waarmee ze zich dus in deze houding vast kunnen houden.

Een kort moment waar de eekhoorn even boven de boomstronk uit komt kijken. hoi Hier ben ik.....en vervolgens was ie er alweer vandoor.

Op zo'n zonnige dag en na een maaltijd van appel en walnoot wordt je natuurlijk dorstig. In de middag kwam een van de eekhoorns dus even wat drinken.


De andere eekhoorn, was donkerder van kleur en liet zich niet zo vaak zien voor de hut. Deze eekhoorn vond het leuk om net naast de setting op de grond te gaan zitten, wat lastiger om te fotograferen, maar het leverde mij toch een paar mooie foto's op.

Knabbelend aan een nootje...

En dit is misschien wel mijn favoriet, de foto moest ik nemen met tegenlicht, de zon was inmiddels gedraaid en stond schuin voor de hut. Toch vind ik het een mooie foto.


En nog maar eentje van de eekhoorn.
De beestjes waren razendsnel en zaten bijna niet stil, het was dus lastig om ze op de leuke momenten te fotograferen. Maar het was een genot om naar ze te kijken.
 Hoewel het tussen 12 en 14 uur heel rustig was met vogels hebben we toch een topdag gehad, met eekhoorns en de kuifmees als favorieten, die stonden ook op mijn wensenlijstje dus met hun bezoekjes aan de hut was ik heel blij. Verder waren het de bekende bosvogeltjes, maar ook dat blijft leuk. De snelle boomklever gaf deze keer nog wat gelegenheid om hem te fotograferen en ook de grote bonte specht werkte leuk mee. Ik kijk terug op een geslaagde dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita