zaterdag 11 april 2015

Park Cronesteijn voorjaarsblog

De lente begon nog vrij donker en koud, maar op zondag 22 maart was het dan toch ook echt even aangenaam lenteweer. Op deze dag ben ik een paar uurtjes op pad geweest in onze omgeving. Want dichtbij huis is ook zoveel moois te zien.

De natuur heeft zo zijn lentebodes.
Een daarvan is de bloeiende forsythia, ik vind de bloemen niet eens zo mooi, maar als ik al die gele bloeiende struiken zie, wordt bij mij wel het lentegevoel opgeroepen.



Ik begon mijn tochtje bij de vogelkijkhut van "Het Vogelhoff".  Dit gedeelte van de Oostvlietpolder is helemaal ingericht als weidevogel gebied. Helaas staat deze hut gericht op het zuiden dus fotografeer je tegen de zon in als je er smiddags heen gaat. In de ochtend heb je de zon opzij. Er was die middag niet veel te zien in de weide, nog geen weidevogels. Wel een niet zo liefdevolle paring van knobbelzwanen, ook nog met een toekijkende derde zwaan ernaast. dit had ik nog nooit zo gezien, meestal gaan de zwanen toch wat zachtzinniger met elkaar om en voeren ze een paringsdans uit. Deze zwaan werd achtervolgd en besprongen....
Omdat er verder weinig activiteit was in het Vogelhoff, fietste ik door naar Polderpark Cronesteijn, aan de rand van Leiden.



wilgenkatjes, ook een van die lentebodes. En ik vind ze zo zacht dat ik altijd wel even zo'n katje moet aaien.


Andere katjes waren al uitgelopen en op het stuifmeel aan de meeldraden komen de honingbijen af. Op zonnige voorjaarsdagen gonst het dan ook van de bijen rond zo'n wilgenstruik.



Op en top lente, blauwe lucht, wilgenkatje en een bij die de pootjes vol met stuifmeel heeft.



Is het Sleedoorn of Kersenbloesem? in ieder geval is dit ook een bloem die bij mij het lentegevoel oproept, de bloemen ruiken ook nog erg lekker.



De fazanten hebben het goed naar hun zin in Cronesteijn. Dit prachtige mannetje was dichtbij genoeg om goed op de foto te zetten, wat verderop telde ik maarliefst 10 mannetjes en 6 vrouwtjes.


En dit is ook voorjaar, een ooievaarspaartje op het nest


Hier was het paartje nog gelukkig samen op het nest. Helaas is deze paal op 31 maart bij de voorjaarstorm omgewaaid en waren de geschrokken ooievaars hun nest kwijt. En nog erger.....bij de omgewaaide nestpaal waren eischalen gevonden, dus ze waren aan het broeden. Vrijwilligers van oa "de Tuin van de Smid" hebben een dag later alweer een nieuwe paal neergezet. Nu maar afwachten of ze terugkeren en toch nog opnieuw gaan broeden.....wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita