vrijdag 24 april 2015

voorjaarsblog Polders Poelgeest

Afgelopen tijd ben ik weer regelmatig even naar de Poelgeest Polders geweest. Leuke waarnemingen en soms ook heel geslaagde foto's. Hier een overzicht van wat ik tussen half maart en eind april ben tegengekomen in het gebiedje. 
Soorten
In maart en April zijn er veel vogelsoorten te zien in de polders, een aantal had ik al in de maart-blog op de foto staan en een aantal soorten heb ik nog niet of niet goed kunnen vastleggen op een foto. Maar hieronder de soorten die ik wel goed kon fotograferen.
 Wintertalingen, man en vrouw

 Een fuut met een hele grote vis

 En die glijd in 1 keer naar binnen. Hap, slik....weg dus.


 Futenbalts, heb bleef echter bij wat kopschudden.  Jonge futen heb ik nog niet gezien. Vorig jaar kon ik hier in april al een mooie serie van maken.

 Fuut in het avondlicht, het is zo fijn dat het nu lang licht is, zodat ik na werktijd even via een omweg via de Poelgeest polders naar huis kan fietsen, en kan genieten van het mooie licht van de late middag en vroege avond.

 Krakeend mannetje

 Op 3 april zag ik voor het eerst in de Poelgeest polders 2 kluten, een paartje denk ik...ze kwamen later deze maand nog regelmatig langs.

 Een vogel waarvan vaak niet wordt gezien hoe mooi hij is: de spreeuw

 In de maart-blog kwamen al wat ganzensoorten langs, een gans die ook steeds meer in de polders Poelgeest te zien is, is de brandgans. Er zitten meerdere brandganzen in het gebiedje, wie weet krijgen zij ook nog jongen.

 Een scholekster, ik ben benieuwd of ze ook dit jaar weer in de polder gaan broeden.

 De rietzanger liet zich goed horen eind april, om hem dan te vinden tussen het riet valt nog niet mee, deze zat toevallig even vrij op een van de takken van een boompje dat tussen het riet staat.

Kleintjes
April is de maand van de jonge gansjes, eerst zijn er de kleintjes van de grauwe gans, daarna volgen de jongen van de Canadese gans en de witte parkgans. De Nijlganzen zijn de allereersten, die hebben vaak begin maart al jongen.

 drie schattige pluizebolletjes

Geduld
Onderstaande  foto's heb ik kunnen maken door heel geduldig te  wachten, heel rustig te blijven en geen onverwachte bewegingen te maken. Ik ben in het gras gaan zitten en zo kwam de grutto tot op zo'n 3 meter bij mij vandaan. Ook de kievit kwam naar mij toewandelen, en het kleine gansje kon ik zo fotograferen nadat ik een half uur van een afstandje had zitten kijken. Toen waren de ouders aan mij gewend en kon ik voorzichting, laag bij de grond, wat dichterbij komen. Voor het lage standpunt heb ik mijn camera bijna op de grond gelegd en gebruik gemaakt van mijn kantelbare schermpje en live view. Ook bij moeder eend en haar kleintjes kon ik vanaf zo'n 2 meter een paar mooie foto's maken.






unieke momenten
En al wandelend door de polder maak je wel eens wat mee, die unieke momenten die vaak maar een paar seconden duren. Je moet dan net op het juiste moment op de juiste plek zijn. Zo maakte ik een paring van grutto's en kluten mee. Nu maar hopen dat de jongen ook in de polders geboren worden, zeker nu het naastgelegen weiland is aangekocht biedt het wel mogelijkheden voor de weidevogels.

 grutto stapelen
 Ook de kluten hebben het naar hun zin in de polder, ik heb ze na 3 april bij elk bezoek weer gezien.

Ik ben een beetje moe.
Dit gansje viel later vlak voor mijn neus in slaap.

Het is een lange blog geworden die wel laat zien dat een klein natuurgebiedje ingeklemd tussen woonwijk en spoorlijn heel veel te bieden heeft. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita