zaterdag 16 mei 2015

Top dag in Arkemheen, mei 2015

Arkemheen en weidevogels horen bij elkaar zoals de Amsterdamse Waterleidingduinen en damherten bij elkaar horen. Op een prachtige woensdag vertrokken Henk en ik in alle vroegte richting Nijkerk om daar eerst de zonsopkomst vast te leggen voordat wij samen met Cees aan het rondje weidevogels begonnen.
Vroeg opstaan vind ik helemaal niet leuk, maar zodra ik dit zie ben ik alweer vergeten dat de wekker die ochtend om 3.45 af ging. Dit is toch zo mooi. En de rust die er dan heerst.....geweldig


Nog net voor zonsopkomst, koetjes in de mist


Zonsopkomst bij het steigertje bij het stoomgemaal Hertog Reinout in Nijkerk.



Grutto op paaltje bij tegenlicht


een van de vele hazen die we in de weilanden zagen


En ook zagen we deze lepelaar in het weiland, de enige lepelaar van deze dag.


De tureluur lijkt als een soort wachter op het bord te zitten, het is duidelijk, geen toegang.....anders komt de tureluur achter je aan.


Een ander soort paaltjes foto, zo met de bloemetjes, weer een tureluur


Boerenzwaluwen zijn overal te zien, ze zijn vliegensvug maar soms willen ze even op een hekje blijven zitten.


En zo troffen we vlak langs de weg ( alleen een slootje zat er tussen) een kievit met een paar pullen, deze jonge kievit was wel heel dichtbij.


Hoe cliché het ook mag zijn, een grutto op paaltje foto blijf ik leuk vinden.


Grut-to, grut-to, grut-to, de bekende roep van de grutto was de hele dag door te horen in de polder. We hebben er best een aantal gezien, zowel in de weilanden als op de palen, maar toch heb ik het idee dat het er minder zijn dan twee jaar geleden. Jonge grutto-tjes hebben we helemaal niet gezien.


Huiszwaluwen verzamelen modder om daarmee hun nestjes te bouwen, wat een activiteit, ze vlogen af en aan en bij ieder auto of fietser die langskwam, waren ze even verdwenen om later weer terug te komen. Deze plas lag aan de kant van de weg, waar dus ook regelmatig verkeer langskomt. De huiszwaluwen had ik nog niet eerder op de foto, dus hier was ik wel heel blij mee.


Het polderlandschap bij het Putter stoomgemaal, met vriendelijke wolkjes, het was een heerlijke zonnige dag. Dit gemaal had ik bij zonsopkomst al op de foto gezet, maar dan vanaf de andere kant.


Meneer rietgors zingt het hoogste lied. Achter het putter stoomgemaal hoorden we ook veel rietzangers en....de grote karekiet, luid en duidelijk. Jammer dat ie zich niet meer liet zien. We zagen hem 1 keer wegvliegen, daarna hield ie zich schuil, dus geen foto van deze vogel helaas.

Terug bij het gemaal van Nijkerk hoopte ik dat de visdiefjes op de palen zaten, ja hoor, ze waren er.....en als je dan ook nog een visoverdracht kan vastleggen, dan kan de dag toch helemaal niet meer stuk.






Dit is een selectie van de vele foto's die ik hiervan maakte...Het was even genieten daar op het steigertje.



Mevrouw fazant was niet schuw, op de parkeerplaats bij het stoomgemaal kwam ze met grote stappen onze richting op gelopen.


En meneer Fazant kwam parmantig achter haar aan gewandeld.


De grutto nam de slaaphouding aan en ook ik begon aardig moe te worden, dat vroege opstaan ga je in de loop van de dag toch wel voelen, dus rond twee uur keerden we moe en met een vol geheugenkaartje huiswaarts.
Het was echt een topdag in de polder met veel bijzondere momenten: De prachtige zonsopkomst,  de kievitpul, huiszwaluwen, de visdiefjes.....echt allemaal heel mooi om te zien. Helaas geen kemphanen gezien en ook de graspieper heb ik niet mooi op de foto. Ach zo blijven er weer wensen staan voor volgend jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita