zaterdag 13 juni 2015

Jonge vosjes

Het was genieten eind mei van deze moervos en haar kinderen.

Zo heel af en toe heb je het geluk dat je iets bijzonders, iets unieks kunt fotograferen. Zo kon ik samen met Henk genieten van een moervos met 6 welpjes. In dat gebiedje was nog een moervos met 5 welpjes, maar die hebben we niet gezien. Maar we waren superblij met dit gezinnetje, want het had ook zomaar kunnen gebeuren dat ze zich niet lieten zien. tussen half 6 en zeven uur 'savonds hebben wij heel veel foto's gemaakt. De afstand was groot en we moesten soms acrobatische toeren uithalen om over de heuvel heen te kunnen kijken, maar het was het waard....
Terwijl een van de pups bij de moervos drinkt, spelen er twee wat verderop en komt er een derde vosje naartoe gelopen.

Twee anderen waren wat verderop met een prooi (?) bezig, ze verloren heel snel hun interesse en lieten de prooi achter.

Moervos met 4 van haar pups, dit is toch geweldig om mee te maken, ik kon foto's blijven maken.


Moervos houdt het vanaf de zijlijn in de gaten, twee kleintjes spelen tikkertje: tikkie, jij bent hem.....

En ze gaan ervandoor, achter elkaar aan.

Ik heb je, tikkie, nu ben jij hem weer. De vosjes lijken onvermoeibaar en blijven met elkaar rollebollen.

Eindelijk had ik dan de moervos en de 6 kleintjes bij elkaar zodat ze op 1 foto konden.

Een van de kleintjes had een merel ontdekt..

Dit was even een spannend momentje, de merel had niets in de gaten en het vosje leek ernaartoe te gaan sluipen. Maar nee, het vosje ging liggen en de merel hipte verder uit beeld.

Het gezinnetje kwam iets dichterbij, maar voor ons was deze plek heel onhandig om te foto graferen. Omdat ik niet zo groot ben heb ik sommige foto's gemaakt met de camera boven mijn hoofd (lang leve het kantelbare scherm), tja..dan krijg je natuurlijk geen superscherpe foto's. Maar in dit geval vond ik de mooie momenten belangrijker dat de mooiste plaatjes schieten.


Ik ben altijd op zoek naar een mooi moment, en dat is vaak de interactie tussen moeder vos en kind. hier lijkt de kleine om aandacht te vragen, maar moeder vos heeft nog twee kleintjes die wat verder weg lopen om in de gaten te houden.

Wat moet je hier nu nog over zeggen, dit is gewoon gaaf om te zien.

De vosjes zijn best al groot en zullen al snel hun eigen weg gaan. In de waterleiding duinen zitten de vossen vaak pal voor je neus, maar zo'n moment met jonge vossen heb ik daar nog niet meegemaakt. Dit is dus weer een van die natuurmomenten die mij nog lang bij zal blijven.
Helaas was deze foto niet helemaal scherp, maar wel het enige moment dat een van de welpjes wat dichterbij kwam. Jammer dat de rest niet volgende en dit welpje ook weer omkeerde. Het moment was zo kort dat ik te weinig tijd had om goed scherp te stellen.
Het was een topavond, blij dat we toch de gok hebben gewaagd om daar even te gaan kijken, want de buurtbewoners gaven aan dat ze zich niet altijd laten zien, dus dat we nu wel geluk hadden.

7 opmerkingen:

  1. Looks like a happy family, playing in the sunshine!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuke blog en gaaf dat je het geluk had om ze allemaal te zien!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello
    which is always small foxes to watch a great experience, small and totally playful you can give them a long look ... then great photos .... a perfect (photo) Day ...
    greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Tjonge wat een mazzel hadden jullie om deze moeder vos met haar jongen te spotten.
    Ik kan mij zo voorstellen dat je kon blijven knippen, dit is toch super gaaf om mee te maken.
    Een schitterende serie hoor, tikkie spellen van de twee kleintjes is geweldig om te zien.
    Spelenderwijs leren ze zo alles wat ze moeten weten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OO wat gaaf Ghita! Dit wil iedereen meemaken!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk blog Ghita. Jonge vosjes kunnen waarnemen en dan zo mooi op de plaat te krijgen is een feestje. Ik moet mijn eerste vos nog tegenkomen laat staan dat jonge spul.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita