maandag 15 februari 2016

Drieteenstrandlopertjes op het Zandvoortse strand

Waar het een paar dagen eerder koud en mistig was, hadden we op zaterdag 23 januari een bijna lente achtige dag te pakken. Een heel klein beetje optrekkende mist, wat sluierwolken en nauwelijks wind. De perfecte dag voor een strandwandeling. Dat dachten meer mensen, want bij Zandvoort was het heel druk op het strand met mensen en rennende honden. We liepen richting het zuiden tot voorbij paal 69 (opgang naar de AWD) en zagen steeds meer van die leuke kleine vogeltjes om ons heen.



.Deze foto is overigens  in de middag gemaakt, toen we van paal 70 weer terug liepen richting paal 69.



Zodra wij de mensen en honden achter ons hadden gelaten, was het ook mogelijk om de drieteenstrandlopertjes wat dichter te naderen.



Het was opkomend tij, dus de kleine vogeltjes moesten regelmatig rennen voor een golf. Wijzelf later ook trouwens




Er lag genoeg te eten langs de branding en door het zonnetje waren er mooie glinsteringen in het zeewater.





En soms is er dan even een klein momentje van rust.






Maar niet voor lang, soms kwamen ze gewoon op ons af gedribbeld.





En weer even stilstaan, wat een schatje he.







Ik probeerde zoveel mogelijk een laag standpunt te kiezen, dat vind ik toch het allermooiste bij dit soort foto's.





Met zijn tweetjes, deze stonden ietsje verder weg.






Ze trokken zich weinig van onze aanwezigheid aan. Er waren verder geen andere mensen in de buurt dus we konden in alle rust genieten van deze vogeltjes en voorzichtig dichterbij komen.






Dit is toch prachtig





Ik had bijna 300 foto's van deze vogeltjes dus het maken van de blogselectie viel niet mee.






Tussen het schuim





En op zoek naar eten....





Nog even van wat meer afstand, een groepje drieteenstrandlopers genieten van hun maaltje langs de branding.





Eerlijk delen





En daar was dan toch even weer een hond en alles vloog op.....



Het oorspronkelijke plan was om via het strand naar de Waterleidingduinen te gaan en dan daar de middag door te brengen, maar we waren pas na drie uur in de duinen. Helemaal niet erg, dit dagje langs het strand had ik echt niet willen missen.

24 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Ghita.
    Allemaal van uit een mooi standpunt genomen, lag je op je platte buik ;-))
    Of heb je ook een hoekzoeker.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Tini, ik zag op mijn hurken met de camera die een kantelbaar scherm heeft voor me, die was dus zo'n 2 cm van de grond. Lage standpunten vind ik hier toch wel het mooist.

      Verwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Ontzettend mooi gefotografeerd. Zoals ook Tinie al zei, prachtig zo vanuit die lage standpunten genomen. Waardoor je die vogels op grondhoogte kunt zien. Echt ontzettend mooi gedaan Ghita!! Dit is genieten hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,

    Mooie foto's met prachtig licht. Het zijn echt dankbare vogeltjes deze 3tenen!!
    Je laatste foto in vlucht is ook erg geslaagd.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello
    great perspective, great photos, just imagine your relaxed attitude while photographing ago ;-))
    greetings Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo! Jij hebt de drieteentjes er mooi op staan zeg! Ben ik best een beetje jaloers op. En wat een luxeprobleem als je zoveel geslaagde opnames hebt. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien. Morgen of overmorgen maar weer eens proberen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke platen van dit fotogenieke vogeltje Ghita. En wat je door het donkere weer in je vorige blogbericht niet lukte, een lichtje in het oog, is hier bij beter weer prima gelukt. Zo zie je maar weer dat je soms sneller dan verwacht een herkansing krijgt. Ik vind vooral de foto's 4, 7 en 10 heel mooi.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een dag om nooit te vergeten Ghita, het is maar de vraag of we het ooit weer zo mooi treffen, echt alles zat mee op het stukje strand dat we voor ons alleen hadden.. heerlijk was dat tussen al die kleine en nijvere dribbelaartjes voor wie we geen enkel gevaar leken te vormen, ik heb (opnieuw) genoten na het lezen van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel mooi blog en wat een rust op het strand .ook mooi dat je ze van zo dichtbij en laag hebt gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ghita,

    Ook dit is weer een mooi blog geworden.
    Weet je wat me op valt in deze serie?
    Alles is heel erg harmonieus.
    De kleur op de rug van het vogeltje komt overeen met de kleur van het zand.
    Het wit van de borst met het schuim op de golven.
    Echt gaaf.

    Fijne dag en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt prachtig, Ghita. Wat had je ook een heerlijke dag uitgezocht. Hoewel ik al je foto's erg geslaagd vind, vind ik 13 de mooiste. Ook nog iets van de omgeving erbij. Heel mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Je hebt geweldig geprofiteerd van de geboden mogelijkheden. Drieteentjes zijn zoals bekend een populair onderwerp. Door de lage standpunten heb je er iets moois van gemaakt. Het is een serie waar je best trots op mag zijn.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's van een van mijn favoriete vogeltjes!! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie kon je maken Ghita.
    Lekker zo'n dagje strand en als het dan ook nog eens van dat mooie weer is, is het helemaal genieten.
    Ik vind alle foto's mooi, lekker laag standpunt ook.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Ghita,

    Foto's van dit soort vogeltjes valt of staat toch met het standpunt he? Zoals hierboven is ook zoals het moet en zo komen ze gewoon het beste tot hun recht. Het is een beetje uitkijken met dat zand, maar hier heb jij toch het voordeel van een kleinere en handzame camera. Fijn als ze genoeg te eten vinden, want dan blijven ze tenminste eventjes een beetje stil staan. Je laatste foto is een hele fraaie. Niet in het klein, maar als je hem in de vergroting bekijkt, komt de foto prachtig over.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie Ghita, het licht, standpunt, details en de mooie strandlopertjes zijn een genot om naar te kijken.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    nog weer zo'n prachtige serie van die leuke vogeltjes. Heel mooie foto's met prachtige kleuren. Je vluchtfoto is ook top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    echt een heel mooi blog.
    De drieeteentjes heb je er ook heel mooi opstaan en vooral je lage standpunten vind ik super. Het weer had je ook mee en dat geeft toch ook net weer iets mooiere platen :-) Echt heel mooi gedaan.
    Ik was vandaag naar de AWD en had zowaar ook eens mooi weer ;-)

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi er opgezet..en zo schattig om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is toch genieten, lekker bezig zijn met de drieteentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijke serie Ghita. Je had een uitgelezen dag. Mooi met dat lage standpunt en je kwam lekker dichtbij(al zul je ook wel gecropt hebben. Mooie momenten.
    Groeten, Gonnie
    ps Leuk prijs bij de Roots

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Ghita, een fijne en mooie serie (prachtig qua belichting) van mijn favoriete strandlopertjes. Zelf heb ik zo weinig tijd om op pad te gaan en foto's te maken dus ik geniet er extra van om ze te bekijken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jullie troffen echt een prachtige dag, en het zijn dan ook allemaal fijne foto's geworden.
    Nr 13 springt er voor mij extra uit vanwege de sterke compositie, en de laatste van de vliegende 3-teentjes vind ik ook erg goed geslaagd.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita