zaterdag 2 april 2016

Midweek Veluwe: Kootwijkerzand



Ieder jaar gaan Jeroen en ik in maart een midweek weg, dit keer was de bestemming Bungalowpark De Berkenhorst, direct aan het Kootwijkerzand.

Helaas was het die hele week grijs en soms wat miezerig weer, dus fotografisch heb ik er niet veel van gebakken. Maar we hebben wel een paar mooie wandelingen gemaakt en genoten van een welverdiende vakantie.  Rust en ontspanning doet een mens goed....





Met behulp van de wandelkaart hadden we een paar leuke wandelingen uitgestippeld, variƫrend van 16 kilometer op dinsdag tot ongeveer 10 tot 12 op de andere dagen. De eerste wandeling was rondom het gebouw van Radio Kootwijk


Even een HDR experimentje,want de lucht was alle dagen 100 tinten grijs, dus daar viel fotografisch echt helemaal niets mee te beginnen.....








Dan maar de landschapjes zo op de foto zetten dat er niet teveel lucht in beeld komt.




Kootwijkerzand, dit was het noordelijke deel van de zandverstuiving, we hebben het zuidelijke en meest uitgestrekte deel niet gezien, dus......gewoon nog een keertje terug, want het is een prachtige omgeving waar we nog lang niet zijn uitgewandeld.




Geen kleur in de lucht, maar wel op de grond, het oranje hier op de foto is het ruig haarmos, dat op veel plaatsen te vinden was.





Dus toch heel even de macro-lens erbij gepakt. Omdat we dit tijdens het wandelen tegenkwamen heb ik er niet al te veel tijd aan besteed, het valt toch niet mee om zo'n mosje leuk te fotograferen.




Iets meer ingezoomd op 1 spore-kapsel, maar de scherpte ontbreekt. Er was gewoon heel weinig licht, en dat is bij Macrofotografie toch wel nodig,een beetje licht.




Op een andere plek kleurde het weer knal groen....




Radio Kootwijk vanaf het pad dichtbij ons huisje. Wij hadden een huisje aan de rand van het park en liepen via een klaphek direct de hei en zandverstuiving op.





Op de laatste dag van ons verblijf maakten wij nog een korte rondwandeling, die veelal door bos ging.





Ook hier zijn er lammetjes



En nieuwsgierig dat ze zijn....



Hoe zal het er hier uitzien in augustus / september als de hei in bloei staat en de lucht blauw is met mooie schapenwolken.........


Achter ons huisje had ik op een paar dikke takken die er lagen wat vogelvoer gestrooid en aan de bomen had ik wat mezenbollen en een pinda netje gehangen. Het pinda netje was al op dag 1 geplunderd door een eekhoorn. Mooi, de eekhoorn is in de buurt, dus ik vulde de voer-voorraad aan met doppinda's.



De vinkjes waren er  vrijwel constant, hier mevrouw vink




En ook meneer Vink was er, fotograferen was lastig, door het raam van het huisje en bij weinig licht was het echt behelpen met langere sluitertijden en ISO waarden die omhoog moesten...





Heel kort kwam er een zonnetje door
de koolmees kwam regelmatig langs. Ik heb ook boomklevers gezien, een zwarte mees, de grote bonte specht, maar de foto's van deze vogels waren te slecht voor deze blog..





Dit roodborstje zat eventjes stil.....


En tenslotte ons vriendje met de pluimstaart. Het eekhoorntje kwam vooral in de ochtend langs, op donderdag bleef hij zelfs een uur rond het huisje scharrelen, en toen de doppinda's op waren, graaide hij gewoon het vogelvoer weg.




De bekende eekhoorn-pose




Zo schattig







Eindelijk deed ie zijn pootjes even omlaag, een heel kort moment, maar ik had mijn mooiste eekhoorn foto van deze vakantie.....






Hoewel deze er ook wel mag zijn, maar weer die pootjes voor zijn snuit.






Wat verderop in de boom, kleine acrobaten zijn het.


Ondanks het mindere weer hebben we toch weer genoten , wat wil je nog meer, een paar dagen midden in de natuur, lekker samen weg..... 
We gaan zeker nog een keertje terug naar De Berkenhorst.

17 opmerkingen:

  1. Hallo Ghita, heerlijk even er uit. Wat het weer betreft weet je het toch nooit. De foto's van de eekhoorn springen er voor mij uit, waarschijnlijk omdat ik ze zo weinig zie. Verder ook leuk om te zien waar jullie zoal gelopen hebben. Geniet maar lekker na..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ghita, ondanks alle grijze luchten heb je er toch mooie foto's kunnen maken. De diverse vogels en eekhoorn zijn dan toch weer mijn favorieten. Ben nu eenmaal daar meer op gefocust.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend jammer van dat sombere weer, maar dat heb je nu eenmaal niet in de hand en dan moet je er maar het beste van maken. Het is een mooi stukje natuur daar en ideaal voor het maken van landschapsfoto's, mits... de omstandigheden meewerken. Gelukkig zorgde het eekhoorntje voor een meer dan goedmakertje!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Als het je niet bevalt dat de lucht 100 tinten grijs is, moet je daar iets op vinden. 100 Tinten grijs elders, of nog eens terug met betere omstandigheden. Het is daar een geweldig gebied, maar dat ervaar je veel beter als je er mooi weer bij hebt. Het eekhoorntje is een prachtige bonus.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een mooie foto's!! Mooi dat uitzicht met die grappige lammetjes zo op de voorgrond. Dat portret van dat kleintje is ook erg leuk.
    En wat heb je die vogels mooi gefotografeerd. En dan dat eekhoorntje.., echt super. Foto 19 is echt heel mooi gelukt.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's van het eekhoorntje Ghita, je maakt mij jaloers ;-))
    Ook je andere foto's mogen er zijn, maar het eekhoorntje is zooooooooo mooi !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,

    Ondanks het slechte weer heb je er toch nog wat aardige platen kunnen schieten en een leuk blog kunnen maken. Ik vind qua landschap vooral nr. 4 met dat rode tapijt van mos heel mooi. Goed dat je maar een klein streepje van de lucht meegenomen hebt, die zou hier toch niets toevoegen. Het accent van het blog ligt natuurlijk op de eekhoorn, heel fraai vooral nr. 19, een mooie compositie. Zo'n lief pluimbeest haalde overigens van de week in onze tuin het nest van de eksters en de Turkse tortels leeg, maar ja dat is nou eenmaal de natuur.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tante Jacqueline6 april 2016 om 09:37

    hallo Ghita,

    prachtige serie, ook heel erg duidelijk .de eekhoorntjes zijn geweldig.de mosjes vind ik zelf ook erg mooi. het is weer mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    Dat is jammer dat het weer niet meewerkt, maar wel 'n mooie gebied de mosjes brengt dan weer kleur zoals de vinken, Koolmees en Roodborst, je Eekhoorn springt eruit dat zijn mooie opnames geworden. Wie weet heb je de volgende keer wel mazzel met het weer.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lees fotografisch heb ik er niet veel van gebakken, vervolgens kijk ik naar je foto's en die zijn zo gaaf dus ik dacht Ghita is niet goed snik (goed bedoeld hoor) ik vind het een super serie geworden.
    Het weer mag dan hebben tegen gezeten maar je foto's zijn echt mooi.
    Dikke complimenten Ghita voor deze lieve en mooie serie.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat het weer jullie niet mee zat, met een beetje zon is het er prachtig, zeker een keer terugkomen het is echt de moeite waard ! Als kadootje dan toch nog een paar mooie plaatjes van een eekhoorn, heel erg mooi vastgelegd !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ghita wat is het daar mooi en hoe krijg je die eekhoorn er zo mooi rustig op. super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. genoeg eten neerleggen, :-).....hij zat trouwens niet vaak stil hoor.

      Verwijderen
    2. Mooie Blog Ghita, het enigste wat ik niet mooi vind is dat gebouw, daar heb ik niks mee, net als Slot Hubertus op de Veluwe...foeilijk,zal wel aan mij liggen, maar je hebt gelukkig veel foto's gemaakt van dingen die ik wel leuk vind, het gebied, en de dieren, mijn favorieten zijn de Eekhoorntjes...prachtig!

      Verwijderen
  13. Hallo Ghita,

    Beetje jammer van het sombere weer, maar je hebt je desondanks wel goed vermaakt. Mooie beelden van radio kootwijk en de omliggende natuur. En fantastisch zoals je het eekhoorntje hebt vastgelegd! Je hebt je wel vermaakt daar zo te zien....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je Kootwijk mooi op de kiek weten te zetten, heel origineel. Wat een geluk dat jullie huisje zo dicht tegen de rand van de hei stond. Wat kleurt het mooi met de rode en groene tinten. Kan mij heel goed voorstellen dat jullie de andere kant ook willen zien. Daar staat volgens mij de bekendste boom van Kootwijk..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor landschapjes had je idd niet het meest ideale weer, maar toch leuk om te zien hoor! mazzel dat de eekhoorntjes in de tuin kwamen, mooie plaatjes!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita