dinsdag 14 februari 2017

Eindelijk sneeuw: Winter in de Waterleidingduinen


Het werd pas op vrijdagochtend echt voorspeld.....er zou sneeuw komen. En wel op vrijdag-zaterdag nacht, zaterdag overdag en ook in de nacht naar zondag. En dat kwam goed uit, in het weekend en voor zaterdag had ik al een afspraak met Loes om in de AWD te gaan fotograferen.






Nadat we deze reiger met een net gevangen kikker hadden gefotografeerd begon het een beetje te sneeuwen.




















De vlokken werden groter






En het werd een heuze sneeuwbui, fotograferen werd haast onmogelijk. De camera ging onder mijn jas en zo liepen wij in de sneeuwbui het infiltratiegebied in.






In het infiltratiegebied, het is opgehouden met sneeuwen, maar het blijft 80 tinten grijs met een beetje wit.......





Op zoek naar herten op het middenveld,  waar ze toch altijd wel in grote getalen aanwezig waren. Maar nu moesten we ze echt zoeken....





Jaahh, gevonden, een lief klein hertje.




En ook dit schatje bleef even staan. Het viel mij op dat de herten schuw waren, je kon ze van afstand fotograferen, maar wanneer je iets naderde....gingen ze er als een haas ehhhhh hert vandoor.





Pas op....overstekend wild.

De zon kwam er niet bij deze dag, en het licht was om drie uur al een beetje weg, dus we liepen terug naar ingang Oase, genietend van de knisperende sneeuw onder onze voeten.



Een dag later.....er was nog meer sneeuw bijgekomen,dus ik pakte mijn spullen vertrok wederom naar de AWD. Want.....ik had nog geen foto van een vos in de sneeuw...




De zon was net op, en ik was de eerste die op het pad liep. Wat is dat toch heerlijk,om over een laag verse sneeuw te lopen, het te horen kraken onder je voeten.






In het bos was het sprookjesachtig. Zo mooi met de sneeuw in de bomen, de foto lijkt zwart wit maar het is toch echt kleur.  Het gevoel van hier lopen en om je heen kijkend dit allemaal zien...is niet te beschrijven, en ook niet op een foto over te brengen. Dit was gewoon een CarpeDiem moment.  Even stil staan en genieten. Want je weet maar nooit,misschien moeten we wel weer 4 jaar wachten op zo'n pak sneeuw.






Nog een bosfoto, ook al is het niet over te brengen op een foto.




Winterwonderland





 En daar zien we het eerste hert van deze dag,mooi in het winterse landschap






En er waren meer herten, een overzichts foto van het landschap met de herten. Daar wordt ik toch steeds weer blij van. Landschapjes zijn mooi, maar als er een dier in staat voegt dat voor mij wel wat toe.





Een landschap zonder dier fotograferen is ook lastiger,waar anders het dier de blikvanger is, moet ik hier echt ernaar op zoek. Het kale boompje links dan maar. De lucht kleurde ineens een beetje roze.







Genieten van een pak sneeuw.....




En de vos in de sneeuw, helaas niet de foto die ik graag wilde, vosje stond op een heel rommelige plek met zo'n drukke achtergrond....





Maar ook hier dacht ik weer, ik maak toch wat foto's want ook dit kan weer 4 jaar duren voordat ik weer een vos in de sneeuw kan fotograferen.






 Nog een foto van het vosje met alleen maar sneeuw, ik stond wat verder weg, maar er waren veel fotografen die op 2 meter van de vos wilden zitten. Dat vond deze vos niet leuk, ze ging er vandoor en voor mij was dit ook een moment om weg te gaan. Ik fotografeer graag vossen, maar niet als er 20 mensen achteraan rennen en de vos een beetje in paniek niet meer weet waar ie heen moet.







Op de terugweg naar uitgang Zandvoortselaan, en nu is die klinkerweg ineens helemaal niet zo saai.
Ik heb deze dagen weinig wintergasten gezien. Geen wilde zwanen, slechts 1 grote zaagbek en een witgatje. Wel zag ik meerdere keren een ijsvogel (geen foto helaas) en heel veel graspiepers (ook geen foto).









Wat een heerlijke dag was dit, het zonnetje kwam erbij en ondanks de wat gure oostenwind was het toch heerlijk. Ook deze dag maakte ik weer een flinke wandeling.











Wat een heerlijk weekend, het was genieten van het pak sneeuw. Al is het fotografisch niet helemaal geworden wat ik hoopte (ik wordt ook steeds kritischer en wil steeds meer) waren het toch twee dagen die in het teken stonden van ...Genieten!



21 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita, dat moet genieten zijn geweest, pracht reeks winterse opnames!

    gr Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita, schitterende serie weer. Vooral overstekend wild vind ik mooi. Ik ben geen sneruwfan maar heb zondag ook wel erg genoten. Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat ben jij snel met je foto's!
    't Was een heerlijk winterweekend en die sneeuwwandeling zaterdag was top. Je kunt aan je foto's wel zien dat het licht op zondag veel beter was, goede actie dus van je om nog een keer terug te gaan. Het jonge damhertje in de sneeuw is geweldig en je hebt gelukkig toch nog je vos in sneeuw.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat was het mooi afgelopen weekend hè... We kunnen er maar zo weinig van genieten. Ik vind die foto van het damhert in de sneeuwbui echt uitzonderlijk mooi! Maar ook je andere foto's mogen er zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige wereld is het met zo'n pak sneeuw. Je foto's brengen dat voor mij wel heel goed over hoor. Ooit hoop ik ook nog eens foto's in de besneeuwde AWD te kunnen maken en dan ook met herten en vossen er op, prachtig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat er in het westen echt weinig kans is op een pak sneeuw. De hoeveelheid van dit weekend hadden we voor het laatst 4 jaar geleden. Dus als er voor het westen sneeuw voorspeld wordt, zou ik als ik jou was de gok van een reisje deze kant op wagen.
      groetjes Ghita

      Verwijderen
  6. Prachtig blog van de winter Ghita, dit is toch genieten met al die sneeuw.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor de herten in de sneeuwbui en de vossen ook. Stom die mensen die daar weer achteraan jagen. De bomen bedekt met de sneeuw vind ik ook erg mooi, heel fraai allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je wilde sneeuw en je kreeg sneeuw! En dan een beetje klagen dat je dan geen foto's kunt maken? Geintje. Maar inderdaad, de foto's van zaterdag zijn niet de mooiste. Op die 'overstekend wild' na dan. Goed idee om zondag terug te gaan (vind je mannetje dat allemaal maar goed?), want die foto's zijn een stuk sprekender. Hertje half achter stuik in winters landschap vind ik de mooiste en van de vossen die waar je wat meer afstand nam. Mooie plaat geworden. Ik kon dat weekend niet (er moest laminaat gelegd worden), maar heb gehoord dat het een gekkenhuis was. Drukte alom, dus ook bij de vossen. Daar hou ik sowieso niet zo van. Gelukkig lag er maandag nog een dik pak en ook dinsdag was lang nog niet alles weg. Helaas lieten de vossen zich toen niet zien. Het was trouwens niet 4 maar 2 jaar geleden dat we de vos in de sneeuw hadden kunnen kieken, dus het sneeuwt vaker dan je denkt!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dick, klopt, 2 jaar geleden lag er een heel klein laagje,toen konden we smorgens nog een vos in de sneeuw vastleggen. Maar een echt pak sneeuw,dat was 4 jaar geleden. Tja, en ik ben gewoon erg kritisch en niet zo snel tevreden.....
      En mijn mannetje is niet zo moeilijk, hij vond dat ik die kans moest grijpen om van de sneeuw te genieten, lief he.

      Verwijderen
  9. Hoi Ghite,
    Fantastische serie sneeuwfoto's!! Als je aan het eind van het jaar geen inspiratie hebt, kun je hier met gemak een kerstkaart uit kiezen, wat een juweeltjes!! Knap en mooi vastgelegd. En je had natuurlijk geluk dat je reeën zag en vosjes, zo mooi! Adembenemend mooi landschap en ik hoor en voel de sneeuw gewoon kraken onder de schoenen. ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie Blog Ghita
    Jammer genoeg had ik andere verplichtingen dat weekend.
    Ik had graag gegaan maar wie weet het gezegde is toch maart roert zijn staart en aprilletje zoet geeft soms een witte hoed.
    Je foto's geven goed weer hoe het die dag sneeuwde.
    En wie weet komen we elkaar wel weer tegen ergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Ghita,
    wat een prachtige witte wonderwereld; heb je heel mooi vastgelegd.
    Foto 13 met het hertje is wel de allermooiste, maar de bomen met laag sneeuw en je landschappen geven allemaal mooi de sfeer weer. Oh ja, en natuurlijk... vossen in de sneeuw; ik kan me voorstellen dat je daarvoor nog eens op pad bent gegaan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Het afgelopen weekend was er sneeuw genoeg en dat zal ongetwijfeld veel mensen getrokken hebben. Bij mij is het er toen niet van gekomen door verschillende verplichtingen, maar ik ben op maandag en dinsdag voldoende aan mijn trekken gekomen.
    Wandelen door vers gevallen sneeuw maakt wel iets los. Allereerst het kenmerkende geluid, vervolgens het prachtige landschap en tenslotte de dieren die zich onder deze omstandigheden moeten redden. Je laat hier een mooie indruk van de winterse omstandigheden zien, waarbij je zo te zien geen al te grote hinder van andere mensen hebt gehad. De vossen hebben het ongetwijfeld zwaar gehad, met horden opdringerige mensen die allemaal het ultieme paatje van een vos in de sneeuw wilden hebben. In de rustige gebieden heb je ongetwijfeld het meest genoten. Vos en damhertje in de sneeuw, het zijn uiteindelijk toch beelden die je graag aan deze winter wilt overhouden, zolang de dieren er maar geen hinder van hebben.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow wat een berg sneeuw is daar gevallen.
    Het lijkt wel of je op vakantie ben geweest in Alaska :-)
    Maar effe zonder dollen, het zijn bijzonder toffe platen geworden.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Mooi al deze winterse beelden.
    De sneeuw heeft een bijzonder effect op dit mooie weids ogende gebied. Fantastisch.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig Ghita, werkelijk prachtig!!!
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel een beetje jaloers ben op deze schitterende foto's. Nu hadden we hier ook eindelijk wat sneeuw (niet zoveel als daar) maar ik moest werken en kon er met geen mogelijkheid tussenuit. Je foto's zijn echt pareltjes en ik zit heit echt super van te genieten. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh, dat was balen dat je moest werken, zeker omdat sneeuw nu toch wel een zeldzaam iets is . (dat had ik met de rijp half januari). Dank voor je complimenten.

      Verwijderen
  16. hoi Ghita....

    ben toch eigenlijk best wel jaloers op dat AWD van jullie..
    mooi als je zo'n pracht plek dichtbij hebt..Op jou foto's mooi
    in winterse sferen..prachtige foto's en blog!!

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Hoewel je de sfeer niet hebt over weten te brengen (volgens jou dan) op een aantal foto's, dan is het voor jezelf toch altijd leuk om ze te hebben. Jij hebt er namelijk bepaalde herinneringen bij, die dan vanzelf weer naar boven komen. Onbetaalbaar.
    Het eerste deel van je blog is niet te vergelijken met je tweede deel. Het grijze weer helpt niet mee om sprankelende foto's te krijgen. Dan maak je ruimschoots goed in het tweede deel. Prachtige platen met mooie witte sneeuw. Jammer dat de vos zo opgejaagd wordt, maar misschien worden ze daar ook wel weer wat wilder door ;-)
    Heel mooi blog om te bekijken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Duidelijk verschil inderdaad tussen het eerste en tweede deel van je blog, maar ondanks dat je weersomstandigheden niet in de hand hebt, heb je ook de eerste dag toch enkele mooie platen gemaakt. Zo vind ik nr 8 een hele fraaie, mooi zoals het herten is ingeademd. Door de grauwheid van het weer doen de eerste foto's wat aan als oude meesters. Waardeloos dat mensen zo achter die vos aan lopen te jagen, je ziet het aan zijn gedrag zo met die oren in zijn nek en de staart tussen zijn benen. En dat noemt zich dan vaak natuurliefhebber.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita